نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا پلنگ خال دار و ببر راه راه است؟

به گزارش سیناپرس، محققان بین المللی در یک پژوهش جالب، مکانیسم‌های ژنتیکی مرتبط با تشکیل الگوهای خز در گربه سانان را کشف کرده‌اند. این مطالعه که با بررسی و انجام آزمایش‌هایی روی گربه‌های خانگی انجام شده، می‌تواند مواردی مثل خال‌های روی خز پلنگ و الگوی راه راه روی خز ببر را توضیح دهد.

تشکیل الگوهای خز روی بدن گربه‌ ها توسط مولکول‌های خاصی در جنین در حال رشد تعیین می‌شود. بر اساس یافته‌های پژوهش فوق که بینش جدیدی را به ما می‌دهند، سلول‌های یکسان پوست می‌توانند امضای ژنتیکی متفاوتی را ایجاد کنند که بعداً باعث تولید الگوهای پیچیده ای در رنگ موها می‌شود. این ویژگی مشخص کننده تنوع در گربه‌ها و بسیاری از پستانداران دیگر است.

تحقیقات قبلی نشان داده بودند که الگوهای رنگی در موهای خزمانند گربه‌های خانگی، زمانی هنگام رشد مو ظاهر می‌شوند که گروهی از فولیکول‌های موی مجاور هم، انواع مختلفی از رنگدانه ملانین را تولید می‌کنند. به گزارش سیناپرس، با این حال، روند تکاملی که تعیین می‌کند آیا فولیکول مو، ملانین سیاه یا زرد را تولید می‌کند، نامشخص بوده است.

حالا در پژوهش جدیدی که به رهبری دانشمندان موسسه بیوتکنولوژی هادسون آلفای آمریکا انجام شده است، محققان به یافته‌های بااهمیتی در این خصوص دست یافته‌اند. این محققان نمونه‌های پوست جنین گربه‌ها را در مراحل مختلف رشد مورد مطالعه قرار دادند و ژن‌ها را به شیوه تک سلولی بررسی کردند. آن‌ها همچنین پروتئین‌های موجود در مقاطع بافتی را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

پژوهشگران آمریکایی و همکارانشان مشاهده کردند که تفاوت در بیان ژن در مراحل جنینی است که شکل و الگوی رنگی را که بعداً در طول رشد مو تولید می‌شود، تعیین می‌نماید.

به گزارش سیناپرس،  آن‌ها کشف کرده‌اند که یک مولکول سیگنالینگ کد شده توسط ژن Dickkopf 4 (Dkk4) نقش محوری را در این فرایند ایفا می‌کند. این ژن در برخی از گربه‌ها به صورت جهش یافته وجود دارد.

اگرچه این تحقیقات روی گربه‌های اهلی متمرکز بوده است، مجریان این پژوهش معتقدند که این فرایند می‌تواند در شکل گیری الگوهای رنگی در گربه سانان بزرگ تر نظیر پلنگ و ببر و حتی سایر پستانداران نقش اصلی را داشته باشد. گفتنی است یافته‌های فوق در مجله بین المللی و پیشروی Nature Communications منتشر شده‌اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل