ماسک کودکتان را چگونه انتخاب کنید؟

به گزارش سیناپرس به نقل از واشنگتن پست، این روزها استفاده از ماسک یکی از ملزومات زندگی بشر شده است که کوچک و بزرگ، به دلیل شرایط حاضر و همه گیری کرونا، همگی مجبور به استفاده از آن شده اند اما استفاده از ماسک برای کودکان کمی دشوارتر است و والدین باید با آگاهی بیشتری نسبت به آن عمل کنند تا بتوانند از سلامت فرزندشان حفاظت کنند.

چه نوع ماسکی برای کودکان بهترین حفاظت را انجام می دهد؟

بهترین و کوتاه ترین پاسخی که به این سؤال می توان داد، این است که بهترین ماسک برای کودکان، ماسکی است که راحت بتوانند آن را تحمل کنند. مؤثرترین ماسک هم برای آنها ماسکی است که راحت بتوانند از آن استفاده کرده و روی صورتشان قرار گیرد. 

مهم ترین عاملی که در مورد ماسک وجود دارد، قدرت فیلتر کردن هوا در سه نوع مختلف ماسک است که بالاترین ایمنی را ایجاد می کند. سه نوع ماسک پارچه ای، ماسک های جراحی و ماسک های N94s ایمنی لازم را برای محافظت از کودکان در برابر ویروس کرونا انجام می دهد.

به گزارش سیناپرس، هر سه این ماسک ها به عنوان عاملی کنترل کننده مؤثرند و اگر کودک شما آلوده باشد می تواند از خروج ویروس جلوگیری کند. از نظر مسدود کردن ذرات ورودی هم همه ماسک ها استنشاق ذرات آلوده به ویروس را تا حد زیادی کاهش می دهند و N95 بیشترین انسداد را دارد. با وجود انواع جهش های ویروس کرونا، محققان بر این باورند که ماسک پارچه ای دو لایه یا ماسک جراحی بهترین تعادل را در پوشش و حفاظت ایجاد می کند.

آیا ماسک N95 برای کودکان مناسب است؟

استفاده از ماسک N95 برای بچه ها الزامی نیست و حتی می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. استفاده از ماسک N95 برای کودکان ناراحت کننده است و در طولانی مدت نمی توانند آن را تحمل کنند بنابراین نتیجه مطلوبی به همراه نخواهد داشت.

متخصص بیماری های عفونی اطفال در مایوکلینیک می گوید: حتی متخصصان مراقبت های بهداشتی که درگیر درمان بیماران کرونایی هستند، تنها در لحظه لوله گذاری برای بیماران از ماسک N95 استفاده می کنند و در غیر این صورت، از ماسک های جراحی استفاده می کنند. 

ماسک N95 درواقع یک ماسک درجه یک پزشکی است. این ماسک هرگز از نظر ایمنی یا اثربخشی روی کودکان آزمایش نشده و اطلاعات کافی از ایمنی آن برای کودکان با ساختارهای مختلف صورت و الگوهای تنفسی متفاوت نسبت به بزرگسالان در دست نیست. 
 

آیا می توان ماسک های پارچه ای دارای فیلتر را بهترین گزینه برای کودکان دانست؟

استفاده از فیلتر برای ماسک هایی که برای کودکان به کار می رود کمی چالش برانگیز است و هنوز مشخص نیست آیا این فیلترها واقعا اثرگذار هستند یا خیر. اما در حالت کلی، محققان توصیه می کنند برای کودکان از ماسک های فیلتردار استفاده نکنید. 
آنها تنها فیلترهایی را توصیه می کنند که کل ماسک را بپوشانند. از آنجایی که فیلترهای کوچک تر راحت تر جریان هوا را از خود عبور می دهند، اثربخشی کم تری دارند.

چکار کنیم تا کودکان تمام روز از ماسک استفاده کنند؟

این مساله که به کودک کمک کنید تا عادت استفاده از ماسک را بیاموزد، از موادی که در تهیه ماسک ها به کار رفته، اهمیت بیشتری دارد. متخصصان توصیه می کنند که اگر کودکتان در انتخاب ماسک نقش دارد، انتخاب ماسک هایی که ظاهر زیباتر و کودکانه ای دارند می تواند انگیزه استفاده از ماسک را در آنها افزایش می دهد. 

همچنین می توانید از جملات تشویقی برای کودکتان استفاده کنید تا تشویق شود در طول روز از ماسک استفاده کند. بسته به سن و مراحل رشد کودک، می توانید از روش های مختلفی برای ایجاد انگیزه استفاده کنید. برخی از کودکان همین که بدانند با زدن ماسک از انتشار ویروس جلوگیری می شود، انگیزه کافی پیدا می کنند. 

اما برخی دیگر، همین که بدانند ابرقهرمان هستند یا انگیزه ای داشته باشند، برای استفاده از ماسک تشویق می شوند. به عنوان مثال، شما می توانید به کودتان قول دهید که اگر تمام زمانی که بیرون از منزل است از ماسک استفاده کند، جایزه ای به او خواهید داد.

در چه بازه زمانی باید ماسک کودک را تعویض کرد؟

این کار باید مرتب انجام شود. اگر می بینید ماسک کودک خاکی شده و نشانه هایی روی سطح خارجی یا داخلی آن ایجاد شده، در صورتی که ماسک پارچه ای باشد حتما باید آن را بشویید یا در صورت یک بار مصرف بودن ماسک، آن را درو بیاندازید. 

از آنجایی که احتمال پاشیدن ذرات تنفسی یا دیگر میکروب ها روی ماسک وجود دارد، تعویض ماسک برای کودکان به دلیل ارتباط نزدیک آنها با بزرگسالان از اهمیت بالایی هم برخوردار است. درست است که انتقال ویروس کووید از سطوح نادر است اما کودکی که مدام با ماسک آلوده تماس دارند و سپس دست آلوده را به صورت خود یا اطرافیان می زنند، خطر انتقال ویروس بالا می رود.

به گزارش سیناپرس، اگر برای کودک از ماسک یک بار مصرف استفاده می کنید، به موقع ماسک را تعویض کنید. اگر ماسک خاکی نشده باشد، ممکن است برخی تصور کنند که می توانند بارها از آن استفاده کنند که این نگرانی از بی اثر شدن ماسک را بیشتر می کند. بنابراین بعد از چند ساعت استفاده حتما آن را تعویض کنید.

 

مترجم:ندااظهری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا