نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سندروم سیندرلا ریشه در ترس های پنهان زنان دارد

سید عاطفه مظفری جمنانی، کارشناس ارشد روان شناسی و مدرس دانشگاه در این خصوص به سیناپرس گفت: سندروم سیندرلا ریشه در ترس پنهان زنان از استقلال دارد. بسیاری از خانم ها در حالی که خواستار آزادی هستند اما از مستقل شدن خودشان در هراسند و منتظرند تا دیگران برای آنها تصمیم گیری کنند. زمانی که زنان بخواهند آزاد باشند باید مسوولیت آن را بپذیرند. به واسطه پذیرش آزادی است که آنها هویت خودشان را می سازند.

عضو انجمن طرح واره درمانی افزود: دلیل اصلی اینکه مرد در ساختار خانواده از زن مراقبت می کند این است که می خواهد همسرش تحت کنترل کامل خودش باشد، ترس از دست دادن کنترل خانواده و همسرش را دارد، به همین دلیل یک سری خدمات ارایه می دهد تا همسرش در خانه ماندگار شود.

وی اظهارداشت: در حال حاضر در برخی خانواده ها دختران در درون خانواده حق درخواست خواسته ای را ندارند، به آنها گفته می شود هر زمان ازدواج کردید می توانید هر کاری که دوست دارید انجام دهید بنابراین بسیاری از حق و حقوق زنان به واسطه ازدواج کردن به آنها داده می شود. حق اختیار ابتدا در دست پدر و پس از آن به دست همسرش می افتد.

وی تصریح کرد: جدا از این مباحث قانونی، در جو فرهنگی و اجتماعی حاکم بر جامعه بسیاری از دختران از دوران کودکی فرا گرفته اند که باید همیشه از دیگران سرمشق بگیرند و تصمیم گیرنده نباشند. به آنها القا شده تصمیم اشتباهی می گیرند بنابراین باید مسوولیت شان به عهده دیگران باشد، پس آنها به این مساله می اندیشند که اگر بتوانند فردی را پیدا کنند که آن گونه او می خواهد برایش تصمیم گیری کند، خوشبخت ترین انسان دنیا خواهد شد و تمام مشکلاتش برطرف می شود به همین دلیل بسیاری از دختران که تحت کنترل شدید خانواده هستند، آرزوی پیدا کردن همسری را دارند که بتوانند به حق آزادی خودشان دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: چنین اندیشه ای نه تنها در ایران بلکه در جوامع دیگر نیز مشاهده می کنیم؛ نمونه بارز آن را می توان در کارتون سیندرلا مشاهده کرد. کارتونی که یک شرکت خارجی در دهه 40 الی 50 ساخته است. سیندرلا با وجود اینکه توانمندی های زیادی دارد، دختری زیبا، مودب، سخت کوش و مستقل است و تمام کارهای خانه را انجام می دهد اما قادر نیست خود را از آن منجلاب بیرون بکشد.

وی تاکید کرد: چنین قصه ای تاثیر زیادی روی دختران می گذارد. دختران با مشاهده چنین قصه ای همزاد پنداری می کنند و غرق آن نقش می شوند. آنها ازچنین نقشی لذت می برند و در وهم و خیال خود به انتظار شاهزاده ای هستند که ناگهان از راه برسد. در نهایت تصور می کنند با آمدن مرد رویایی شان خیلی راحت تر می توانند زندگی کنند بی آنکه مسوولیتی داشته باشند.

پیامدهای و راهکاری برون رفت از این مساله

مظفری به عوارض و پیامدهای این مساله اشاره کرد و گفت: عوارض این خیال پردازی ها در نهایت در سنین بالا مشاهده می شود. زمانی که کم کم زیبایی ها، توانمندی ها، قابلیت ها و سن باروری دختران کمتر می شود. آن زمان گویا تازه از خواب غفلت بیدار می شوند و پی به رویاهای پوشالی خود می برند، در حالی که می توانستند از توانمندی های خودشان استفاده کنند، مهارتی یاد بگیرند و اعتماد به نفس شان را بالاتر ببرند. جایگاه بالایی در جامعه بدست بیاورند و به عنوان یک فرد موفق کسب درآمد کنند. در حالی که به واسطه خیال پردازی غیر واقعی، بسیاری از فرصت های زندگی شان را از دست داده اند.

وی همچنین به راهکارهای این مساله اشاره کرد و افزود: فرد مبتلا به این سندروم مدام به دنبال این است که انسان های دیگر از او محافظت کنند. خودش را قربانی می بیند. قدرت استقلال و تصمیم گیری ندارد. انسانی منفعل است که مدام کاسه چه کنم در دست دارد. مظلوم نمایی زیاد دارد. پس از ازدواج نیز وابستگی بیش از حد به همسرش دارد. این مساله در دراز مدت باعث دلزدگی همسرش می شود و مشکلات عاطفی زیادی به بار می آورد. زمانی هم که صاحب فرزند می شوند، بچه هایی را تربیت می کنند که برای رسیدن به اهداف شان باید منتظر دیگران باشند. در نهایت این انفعال و ناکارآمدی در جامعه گسترش پیدا می کند.

عضو انجمن طرح واره درمانی اظهارداشت: آنها زمانی که دارای فرزند می شوند بچه هایی را تربیت می کنند برای رسیدن به اهداف خودشان منتظر دیگران هستند چقدر این انفعال و ناکارآمدی در جامعه گسترش پیدا کند و آدم ها مسوولیت خودشان را برای تغییر زندگی شان نپذیرند دو تا مبحث برای حل این مشکل وجود دارد.

بهترین راهکار برای رفع این مشکل، افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس است. این افراد می توانند برای بالا بردن اعتماد به نفس ، مهارت هایشان را افزایش دهند.عزت نفس نیز ریشه در بنیان وجودی و درونی ما انسان ها دارد. در واقع اعتماد به نفس، میوه درخت عزت نفس است.

به گفته وی، اعتماد به نفس در مسیر موفقیت فردی اتفاق می افتد. یک فرد برای افزایش اعتماد به نفس خود باید ابتدا استعدادها و علایق خود را شناسایی کند و پس از آن آغاز به مهارت آموزی کند. او باید مهارت های خود را تبدیل به توانمندی کند تا بتواند استقلال مالی و اجتماعی بدست بیاورد. درنهایت نقایص خود را شناسایی و آنها را رفع کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید تفکر خانواده ها اصلاح شود و به دخترشان اجازه شیطنت کردن، بازی کردن و شاد بودن بدهند. دخترشان باید حق اعتراض داشته باشد. احساساتش را ببیند. تنها به دختر مودب و ساکت و کم حرف بها ندهند، به دختر شیطان و سرکش برچسب نزنند یا برای ساکت شدن او جایزه تعیین نکنند. همچنین کارتون هایی مانند مولان و موآنا را مشاهده کنند تا برای کسب استقلال مالی تشویق و ترغیب شوند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل