نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

باکتری های موجود در کف دستهایتان را کشف کنید

به گزارش سیناپرس،ما در طول روز با دست هایمان سطوح مختلفی را لمس می کنیم که قطعا بیشتر آن ها دارای آلودگی های میکروبی بوده و به این ترتیب عوامل بیماری زای فوق به دستان ما منتقل می شوند.

در این میان مهمترین دلیل بیمار نشدن ما، وجود سیستم ایمنی بدن است که به طور طبیعی از ورود و تکثیر باکتری ها، ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا به بدن جلوگیری می کند.به گزارش سیناپرس، حال ما با انجام یک ازمایش ساده قصد داریم  تا کشف کنیم چه میزان باکتری در کف دستان ما و برخی اشیا مورد استفاده مکرر مانند گوشی موبایل، کلید و…  پنهان هستند:

۱- تجهیزات مورد نیاز برای آزمایش را جمع آوری کنید

شما برای کشف باکتری های کف دستانتان به موارد زیر نیاز خواهید داشت: چند برش نان تست، آب، کیسه های پلاستیکی دردار، بطری اسپری و دست های کثیف که پس از کار عادی شسته نشده اند. تعداد تکه های نان که شما برای این آزمایش نیاز دارد بستگی به تعداد اشیای مورد نظر شما دارد. 

۲- نان را به سطوح مورد نظر بمالید

در این مرحله، کف دست خود را روی یک تکه نان تست بکشید. اطمینان حاصل کنید که نان را با داخل انگشتان خود لمس می کنید، زیرا این منطقه جایی است که بیشتر آلودگی ها می توانند در آن پنهان شوند. یک تکه دیگر را روی گوشی موبایل یا لپ تاپ خود کشیده و برای  تکه سوم نان، از یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان بخواهید دستانش را با آب و صابون به طور مناسب شسته یا از محلول ضدعفونی کننده استفاده کرده و سپس روی نان بکشد.

۳-  روی سطح نان ها، آب اسپری کنید

هنگامی که تکه های نان را با دست یا سطوح مورد نظرتان تماس دادید، روی  آنها آب اسپری کنید. این کار به عوامل بیماری زا و به ویژه باکتری ها کمک می کند تا سریعتر رشد کنند، زیرا به طور معمول رشد میکروب ها در محیط های مرطوب بیشتر است.به گزارش سیناپرس، به خاطر داشته باشید روی هر قطعه نان یک یا حداکثر دوبار آب اسپری کنید  و تعداد اسپری ها را در تمام  نمونه های نان باید یکسان باشد.

۴- در کیسه ها را ببندید

هر قطعه نان  را به یک کیسه پلاستیکی جداگانه منتقل کرده و مطمئن شوید که در کیسه کاملا بسته است. این عمل باعث می شود که باکتری ها در داخل کیسه رشد کرده و شما در معرض الودگی قرار نمی گیرید.

۵-  نمونه ها را برچسب گذاری کنید

روی هر کیسه اطلاعات لازم از جمله تاریخ بسته بندی شدن، نوع سطح مورد تماس و … را یادداشت کنید.  این کار نشان می دهد  که کدام قطعه با کدام سطح در تماس بوده و به این ترتیب می توانید نتایج نهایی را مقایسه کنید. شما همچنین می توانید پیش بینی های خود را از آلودگی هر یک از سطوح در این مرحله بنویسید تا بعدا آن ها را با نتایج اصلی تطبیق دهید.

۶- نمونه ها را در جای مناسب قرار دهید

برای بهترین نتیجه، کیسه های نان را در جایی گرم نگه دارید. رطوبت موجود در کیسه، شرایط کامل و مناسب  را برای رشد میکروب ها فراهم می کند. به خاطر داشته باشید این نمونه ها به نور خورشید نیاز ندارند زیرا تمام موارد مورد نیاز، در نان ها وجود دارند.


۷- تغییرات را به طور روزانه ثبت کنید

پیشرفت روزانه رشد باکتری ها را روی هر یک از قطعات نان بررسی کرده و ببینید زمانی چه زمانی این آلودگی ها روی هر  قطعه ظاهر می شوند. پس از هفت روز، آلودگی ها باید رشد قابل توجهی داشته باشد. 

۸- تحلیل نتایج

میزان آلودگی هایی که روی نان رشد می کند، نمایشی بصری از باکتری ها و آلودگی هایی است که روی دستان شما و اشیایی که به طور روزانه با آن ها سر و کار دارید وجود دارند .به گزارش سیناپرس، این آزمایش نشان می دهد چگونه باکتری ها، ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا می تواند در محیط اطراف ما وجود داشته و به سایر اشیا منتقل شود.

به این ترتیب قطعا شما به طور ملموس و مشخص می توانید مشاهده کنید که عمل ساده شستن دست ها تا چه حد می تواند در سالم نگه داشتن شما تاثیر داشته باشد.

 

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: howitworksdaily

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل