نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف تاثیر مشابه سم مار در بدن بیماران کرونایی

به گزارش سیناپرس، اگرچه هنوز نمی توان همه گیری کرونا را مهار کرد اما محققان همچنان در تلاشند تا به طرز بهتری بفهمند که علت شدیدترین موارد کووید ۱۹ چیست و چرا نوع شدید این بیماری باعث مرگ افراد می شود. پژوهشگران دانشگاه آریزونا در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند که کووید ۱۹ مانند زهر مار در بدن پخش و باعث کشته شدن فرد مبتلا می شود.به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد این محققان مکانیسم مولکولی مسئول این مرگ و میر را شناسایی کرده باشند و آن چیزی نیست جز یک آنزیم که احتمالا با مرگ بیماران کرونا در ارتباط است. 

دانشمندان نزدیک به ۵۰ سال است که در حال مطالعه آنزیمی هستند که آن را sPLA2-IIA نامیده و برخی نام «خردکن» بر آن نهاده اند چرا که در صورت عفونت باکتریایی، این آنزیم با حمله به چربی های خاصی که میکروب ها در خارج غشای خود حمل می کنند، می تواند غشای سلول های میکروبی را از بین ببرد. اخیراً این موضوع در زمینه همه گیری کووید ۱۹ نیز مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته محققان دانشگاه آریزونا، این آنزیم در افراد سالم در غلظت کم پیدا می شود و آنها را در برابر عفونت محافظت می کند. اگرچه سلول های انسانی چربی هایی را که توسط آنزیم sPLA2-IIA مورد هدف قرار می گیرند، حمل می کنند، اما به نظر می رسد که داخل دیواره های آنها قرار دارند بنابراین ایمن هستند. 

اما در افراد بیمار، اگر سلول ها در اثر عفونت شروع به از بین رفتن کرده و بمیرند، چربی ها بدون حفاظ خواهند بود و هنگامی که آنزیم sPLA2-IIA در سطح بالایی در خون گردش پیدا کند، سیستم دچار مشکل می شود. این آنزیم، میتوکندری یا نیروگاه های انرژی سلول های را با باکتری اشتباه گرفته و به جای هدف قرار دادن سلول های خارجی، شروع به خرد کردن سلول های خودی می کند.

در حال حاضر محققان با تجزیه و تحلیل نمونه های پلاسمای بیش از ۲۵۰ بیمار این آنزیم را شناسایی کردند. در گروهی که سطح این آنزیم هنوز معتدل بوده، همه پارامترهای شیمیایی مفید برای آن در دسترس بود. این تجزیه و تحلیل به آنها اجازه داد تعدادی از عوامل خطرناک را از جمله سن، شاخص توده بدنی و شرایط پیش از بیماری را در نظر بگیرند اما آنها به بررسی آنزیم های بیوشیمیایی و سطح متابولیت های لیپیدی در خون بیماران نیز پرداختند.

جاستین اشنایدر (Justin Snider)، سرپرست این پروژه پژوهشی در یک بیانیه مطبوعاتی در این رابطه چنین توضیح داد: «ما توانستیم الگوهای سوخت و ساز موجود در بدن افرادی را که بر اثر بیماری کووید ۱۹ فوت کرده اند، شناسایی کنیم.»

ارتباط بین سطوح آنزیم sPLA2-IIA و شدت بیماری کووید ۱۹ نشان می دهد که این آنزیم ممکن است یک عامل مهم در موارد کشنده باشد. در اکثر افراد سالم، سطح آنزیم sPLA2-IIA در خون حدود نیم نانوگرم در میلی لیتر (ng/ml) است.

طبق این مطالعه، کووید ۱۹ در ۶۳ درصد از بیماران با سطح آنزیم ۱۰ نانوگرم در میلی لیتر یا بیشتر کشنده بود. این میزان هنوز پنج برابر بیشتر از سطح آنزیم بیماران کرونایی است که از نوع شدید بهبود یافته اند. فلوید چیلتون (Floyd Chilton) که بیش از سه دهه در مورد آنزیم sPLA2-IIA مطالعه کرده است در این رابطه می گوید: «بسیاری از بیمارانی که بر اثر کووید ۱۹ فوت کردند دارای بالاترین سطح این آنزیم بودند.» 

به گزارش سیناپرس، این کشف می تواند راه را برای درمان های جدید این بیماری همه گیر کشنده هموار کند اما همچنان به تحقیقات بیشتر و به ویژه آزمایش های بالینی نیاز دارد تا موضوع ارتباط بین سطوح آنزیم sPLA2-IIA و شدت بیماری کووید ۱۹ را تأیید کند.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: gilmorehealth

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل