جشنواره روز ملی دماوند برگزار می شود

دماوند کوهی در شمال ایران دومین کوه بلند فلات ایران و خاورمیانه است، کوه دماوند در 30 تیرماه 1387 به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

همچنین کوه دماوند از سال 1381 به عنوان ' اثر طبیعی ملی' در شمار مناطق چهارگانه ارزشمند از نظر حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

حسین عبیری گلپایگانی، یکی از فعالان محیط زیست دراین باره به ایرنا گفت: دماوند چند سالی است که مشکلات محیط زیستی زیادی به خود دیده است.

وی افزود: چرای بی رویه دام، تخریب دشت های شقایق، جاده سازی، برداشت های بی رویه مواد معدنی، ریختن زباله، حضور شکارچیان به دلیل نزدیکی به منطقه حفاظت شده لار، ساخت و سازهای بی رویه، نبود سرویس های بهداشتی و وجود تعداد زیاد سگ های گله که باعث شده اند حیات وحش به مناطق بالای کوه پناه برند و به علت بی غذایی و نبود آب تلف شوند، دماوند را تهدید می کند.

وی اظهار کرد: از این رو تعدادی از فعالان محیط زیست و کوهنوردان در سال 1383 دور هم جمع شدند و روز دوم مرداد را روز ملی دماوند نامگذاری کردند که در همان سال حدود 500 کوهنورد اقدام به جمع آوری زباله از قله دماوند کردند.

عبیری ادامه داد: سال آینده قرار شد روز ملی دماوند با مناسبتی همراه باشد از این رو 13 تیرماه که آغاز جشن تیرگان و روز صعود آرش کمانگیر به قله دماوند است به عنوان روز ملی دماوند نامگذاری شد و از آن سال تاکنون در این روز مراسم بزرگداشتی پای قله دماوند برگزار می شود.

وی گفت: شعار امسال روز ملی دماوند ' پیش به سوی دماوند جهانی ' است و بر این اساس در تلاشیم تا دماوند را به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت برسانیم.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه تاکنون اقدامات خوبی برای نجات دماوند انجام شده است افزود: سال گذشته صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه، در بازدیدی که از دماوند داشت دستور متوقف کردن برداشت های بی رویه پوکه های معدنی را در محدوده دماوند صادر کرد و اکنون این برداشت یا متوقف شده و اگر هم باشد بسیار ناچیز است.

عبیری گفت: پیش از این روزانه حدود 500 کامیون پوکه معدنی از دماوند برداشت می شد که اکنون این حجم بسیار بسیار کاهش یافته است، علاوه بر این دوستداران محیط زیست نگهبانی از دشت شقایق را برای حفظ شقایق های دماوند انجام دادند.

به گفته وی در این همایش که می توان آن را بزرگترین گردهمایی محیط زیستی ایران دانست، به مشکلاتی که زیست بوم دماوند با آن رو به رو است و به راه حل هایی برای رفع این مشکلات پرداخته می شود که قطعا حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این همایش بسیار مغتنم خواهد بود.

وی با بیان اینکه این جشنواره با همکاری انجمن دوستداران دماوند کوه، انجمن کوهنوردان ایران، دانشگاه پیام نور رینه و جمعی از دوستداران محیط زیست برگزار می شود، گفت: این برنامه امسال، به دلیل مقارن شدن سیزدهم تیر با ماه رمضان، به دوم مرداد موکول شد.

رینه یکی از شهرهای استان مازندران ایران است. این شهر معروف به بام ایران در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا