داروی سرطان پستان به کمک سرطان پروستات آمد

به گزارش سیناپرس به نقل از «نیویورک پست»، داروی موسوم به «تالازوپاریب» مدت هاست با موفقیت به عنوان قرص به صورت روزانه مصرف می شود. گزارش های رسیده از مؤسسه تحقیقات سرطان در لندن حکایت از آن دارد که دو فاز آزمایشی روی این دارو نشان می دهد که «تالازوپاریب» توانسته به طور متوسط 6 ماه از پیشرفت سرطان پیشرفته پروستات جلوگیری کند. این زمان دو برابر زمانی است که در درمان های موجود مشاهده می شود.

این دارو در حال حاضر جزء داروهای دقیق و مؤثری است که در کنترل این نوع سرطان مردان بی خطر و مؤثر بوده است. داروی «تالازوپاریب» به ویژه در مردانی که دارای ژن جهش یافته BRCA هستند و به همین دلیل از نظر ژنیتیکی مستعد ابتلا به سرطان پروستات هستند، بسیار مؤثر عمل می کند. 


به گزارش سیناپرس، در تحقیقاتی که بین سال های 2017 تا 2020 روی بیماران انجام شد، 127 نفر از آنها حداقل یک دوز «تالازوپاریب» دریافت کردند (جمعیت ایمنی) و 104 بیمار مبتلا به سرطان بافت نرمهم در جمعیت فعالیت ضدتومور قرار گرفتند. 
بررسی هایی که روی مردان مبتلا به سرطان پروستات انجام شده، نشان می دهد که داروی «تالازوپاریب» در مردانی که مبتلا به سرطان پروستات مقاوم در برابر تغییرات ژنی هستند، اثرات پایدار ضد تومور دارد. این گروه از بیمارن به سختی به انواع درمان ها پاسخ می دهند.

 

درواقع، این دارو به عنوان نوعی پلی پلیمراز عمل می کند که فعالیت ضدتوموری در برابر سرطان های پروستات مقاوم در برابر تداخل با متاستاز با تغییرات آسیب DNA دارند. این دارو مانع از فعالیت آنزیمی موسوم به PARP شده و باعث می شود سلول های سرطانی با شکستن و تجزیه DNA تومور و سپس توقف فعالیت تومور در ترمیم DNA آسیب دیده عمل می کند. 

«تالازوپاریب» اولین بار در سال 2018 از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان سرطان های پیشرفته پستان تأیید شد و مورد استفاده قرار گرفت. 

مترجم:ندااظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا