نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ویتامین D احتمالا برای وزن گیری شما مضر است

به گزارش سیناپرس، بر خلاف مطالعات قبلی، محققان دانمارکی می گویند که مصرف مکمل‌های ویتامین D تأثیر مثبتی بر عملکرد، قدرت یا توده عضلانی ما ندارد و حتی ممکن است مضر هم باشد.

تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده از آزمایش‌های کارآزمایی بالینی کنترل شده در افراد مختلف که توسط پژوهشگران دانشگاه آرهوس دانمارک انجام شده، حاکی از آن است که مکمل ویتامین D که به طور گسترده ای برای بهبود عملکرد عضلانی افراد به ویژه بدن سازها تبلیغ می‌شود، برای عملکرد، افزایش قدرت و یا بهبود توده عضلات تأثیر مفیدی ندارد.

این تجزیه و تحلیل جالب توجه که نتایج در مجله Bone and Mineral Research منتشر شده است، شامل 54 کارآزمایی بوده که جمعاً بر روی نزدیک به 9 هزار نفر انجام شده است.

بررسی داده‌های این آزمایش‌ها نشان داده که به طور کلی، استفاده از ویتامین D نتوانسته هیچ تفاوت قابل توجهی را نسبت به دارونما برای بهبود سلامت ماهیچه‌ها به وجود آورد.به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، یافته‌های فوق نشان داده‌اند که ویتامین D از نظر افزایش زمان صرف شده برای انجام تست‌های اضافی ورزشی، به مواردی چون کاهش حداکثر قدرت خم شدن زانو منجر شده و عملاً مضراتی را به دنبال دارد.

مجریان این تحقیق اعتقاد دارند که مکمل‌های ویتامین D فقط باید در افرادی که از نظر وضعیت ویتامین D طبیعی، دچار اختلال هستند برای بهبود قدرت و عملکرد ماهیچه‌ها توصیه شود.

نویسنده: محمدرضا شجاعیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل