نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جهش اسپرم، سلامت کودکان را نشانه می گیرد

به گزارش سیناپرس به نقل از دیلی میل، محققان مؤسسه طب ژنومی کودکان «رادی» و دانشگاه کالیفرنیا دریافتند که از هر 15 مرد، یک مرد به ویژه در دوران سالمندی ممکن است به دلیل جهش های منفی ایجاد شده در اسپرم، این اثرات منفی را به فرزندان خود منتقل کند. این پدیده در مردان جوان تر کم تر دیده می شود.
جهش سلول ها که در آن سلول های مختلف در یک فرد، آرایش ژنتیکی متفاوتی پیدا می کنند ممکن است در هر فردی ایجاد شود. با وجود این، اگر تعداد این سلول های غیرعادی از سلول های عادی بیشتر شود، می تواند باعث بروز بیماری شود.

تحقیقات حکایت از آن دارد که جهش های ایجاد شده در اسپرم منجر به بروز اختلالاتی چون اوتیسم و صرع می شود اما این عوارض در مردانی که سابقه ابتلا به این بیماری ها را ندارند، کاملا ناشناخته بوده است. این جهش های علاوه بر اوتیسم با عوارض مختلفی چون ابتلا به سندروم آسپرگر و علائمی همراه است که ممکن است از خفیف تا شدید را دربرگیرند. این سندروم شکل ملایمی از طیف اوتیسم به شمار می رود.

به گزارش سیناپرس، کودکان معمولا تا سن دو سالگی با علائمی چون کاهش ارتباط چشمی و نداشتن واکنش به صدا زدن اسم آنها و انجام حرکات تکراری تشخیص داده می شوند. در هر 59 کودک، یک کودک به سندروم آسپرگر مبتلا می شود. 

محققان هنوز علت دقیق این سندروم را پیدا نکرده اند اما به نظر می رسد از عوامل ژنتیکی گرفته تا عوامل زیست محیطی در بروز آن نقش دارند. بروز جهش در اسپرم نیز از دیگر عوامل ایجادکننده است که در 10 تا 30 درصد موارد ابتلا به این سندروم مشاهده می شود. 

مقایسه مردان جوان و سالمند بیانگر وجود تفاوت هایی در جهش اسپرم است به طوری که نشان می دهد این جهش ها در زمان جنینی پدر ایجاد می شود. سپس این جهش ها تا زمانی که فرد صاحب فرزند می شود، تشخیص داده نمی شود. 

محققان دریافتند که جهش ها از نظر تعداد تفاوتی ندارند بنابراین، محققان معتقدند که خطر پایدار بیماری در کودکان وجود دارد. همچنین جهش در سلول های تک اسپرم رخ می دهد که در حال حاضر کم تر از میزاتی هستند که قابل تشخیص باشند. آلت تناسلی هر مرد در هر بار انزال به طور متوسط 30 جهش را نشان می دهد. این جهش ها تنها در سلول های اسپرم مشاهده شده و در بزاق یا نمونه های خون گرفته شده اثری از آن به چشم نخورده است. 

محققان بر این باورند که این جهش ها عامل 15 درصد موارد ابتلا به سندروم آسپرگر، بیماری قلبی مادرزادی و بیماری های شدید دوران کودکی است. آنها امیدوارند که با شناسایی مردان در معرض خطر این جهش، بتوان در آینده از بروز این قبیل بیماری ها در کودکان جلوگیری کرد. 
 

مترجم:ندا اظهری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل