نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا لاک پشت ها عمر زیادی دارند؟

به گزارش سیناپرس، در جزیره سنت هلن در اقیانوس اطلس جنوبی، موجودی زندگی می کند که رکوردهای گینس آن را قدیمی ترین حیوان روی زمین نامیده است. نام این جانور جاناتان بوده و یک لاک پشت غول پیکر است.

بر اساس رکوردهای گینس، جاناتان در سال ۲۰۱۹ به سن ۱۸۷ سالگی رسید. جاناتان متولد سال ۱۸۳۲ بوده و در زمان سلطنت ملکه ویکتوریا، هنگامی که کشتی تایتانیک در اعماق اقیانوس اطلس غرق شد، ۸۰ سال داشت.

جردن دونینی، استاد زیست شناسی و متخصص زندگی لاک پشت ها در کالج ایالتی فلوریدا جنوبی در این رابطه گفت که جاناتان و دیگر لاک پشت های غول پیکر تنها لاک پشت هایی نیستند که به مدت طولانی عمر می کنند. لاک پشت های دریایی می توانند ۵۰ تا ۱۰۰ سال زندگی کرده و لاک پشت های زمینی نیز می توانند بیش از یک قرن عمر کنند.

حال ممکن است این سوال مطرح شود که چرا لاک پشت ها اینقدر عمر می کنند؟ لوری نیومن لی، استادیار فیزیولوژی در دانشگاه ایالتی آرکانزاس که به مطالعه لاک پشت ها و دیگر خزندگان می پردازد، در این رابطه گفت: برای این سوال یک پاسخ تکاملی و یک پاسخ بیولوژیکی وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، پاسخ تکاملی نسبتاً ساده است؛ حیواناتی مانند مار و راکون عاشق خوردن تخم لاک پشت هستند و به همین دلیل لاک پشت ها برای انتقال ژن های خود، باید مدت زیادی زنده مانده و مرتباً تخم های خود را پرورش دهند. این موجودات گاهی اوقات مجبورند چندین بار در سال  و هر بار باید تعداد زیادی تخم بگذارند. 

مکانیسم بیولوژیکی که عامل عمر طولانی لاک پشت ها است اما دارای دلایلی پیچیده تر است. نیومن لی در این رابطه گفت، یک سرنخ برای طول عمر لاک پشت ها در تلومرهای آنها، ساختارهایی که از رشته های غیر کد کننده دی ان ای تشکیل شده اند و انتهای کروموزوم ها را می پوشانند، نهفته است.

این ساختارها با تقسیم سلول ها از کروموزوم ها محافظت می کنند. با گذشت زمان، تلومرها کوتاهتر یا تجزیه می شوند، به این معنی که آنها دیگر نمی توانند از کروموزوم های خود نیز محافظت کنند که منجر به مشکلات مربوط به تکثیر دی ان ای می شود. در این میان  اشتباهات در تکثیر دی ان ای می تواند منجر به مسائلی مانند تومورها و مرگ سلولی شود.به گزارش سیناپرس، اما لاک پشت ها در مقایسه با حیوانات دارای عمر کوتاه تر، میزان پایینی تلومر را نشان می دهند. این موضوع بدان معناست که آنها در برابر انواع خاصی از آسیب هایی که ممکن است ناشی از اشتباهات تکثیر دی ان ای باشد، مقاوم تر هستند.

گفتنی است اگرچه دانشمندان همه عوامل موثر در عمر طولانی لاک پشت ها را شناسایی نکرده اند، اما برخی ایده ها در این زمینه وجود دارد. در مقاله ای که در هشتم ژوئیه در bioRxiv ارسال شده و هنوز مورد بازبینی قرار نگرفته است، تیمی از دانشمندان تعدادی از مکانیسم ها و موادی را که منجر به آسیب و مرگ سلولی می شوند، بررسی کردند و نحوه بررسی سلول های چندین گونه لاک پشت را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. 

بر اساس این مقاله، به نظر می رسد لاک پشت های غول پیکر و چند گونه لاک پشت دیگر می توانند از خود در برابر آثار طولانی مدت آسیب سلولی محافظت کنند. آنها این کار را با کشتن سریع سلول های آسیب دیده، با استفاده از فرایندی به نام آپوپتوز یا مرگ برنامه ریزی شده سلولی انجام می دهند. در واقع آپوپتوز کنترل شده یک واکنش بسیار ارزشمند است زیرا اگر سلولی آسیب دیده و موجودی بتواند آن را به سرعت حذف کند، می تواند از مواردی مانند سرطان جلوگیری کند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: livescience

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل