نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پیشگیری از آسیب های اجتماعی با کمک پژوهش های کاربردی

دکتر سید رضا شاکری، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی در گفتگو با سیناپرس گفت: یکی از اهداف اصلی و اساسی این پژوهشگاه پیشبرد فعالیت های چند جانبه ذیل پژوهش های کاربردی حوزه علوم انسانی و اجتماعی است. اکنون با این هدف توانسته ایم تحصیلات تخصصی و دانش علوم اجتماعی و انسانی را به نیازهای کاملا عینی کشور در زمینه سیاسی و مردمی پیوند بزنیم.

وی افزود: آسیب های علوم انسانی و اجتماعی تنها مختص محله یا منطقه خاصی از کشور نیست یک پدیده فراگیری است که تبعات و پیامدهای بسیاری برای توسعه کشور به همراه دارد. وظیفه اصلی ما در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی پرداختن به این مسایل است.

وی اظهارداشت: یکی از مسایل بسیار مهم کشور طلاق و تبعات اجتماعی آن است. ما برای پیشبرد طرح های کاربردی این حوزه ابتدا نیاز داریم، بدانیم نرخ طلاق در کشور چقدر است؟ چه میزان پیشرفت دارد؟ زمینه ها و عوامل ایجاد کننده آن کدام است؟ پس از آن باید با روش های کاملا عینی و با کمک پرسش نامه و با کسب اطلاعات دقیق استقراری، یک تصویر و نقشه جامعی از این آسیب ها بدست آوریم و در نهایت نتیجه این پژوهش را به مسوولان ارایه دهیم.

وی تصریح کرد: مطالعات خانواده از دیگر مسایل مهمی است که هم اکنون نیاز به تحقیقات کاربردی دارد. خوشبختانه امسال ما موفق شدیم از دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی مجوز اصلی گروه مطالعات گروه خانواده را بگیریم که مطابق سوابق شورای علمی مطالعات خانواده قرار است، در دو گروه پژوهشی فعالیت خود را آغاز کند. بودجه ای هم که مجلس برای این طرح در حوزه مطالعات خانواده تصویب کرده موید این است که ما در این زمینه کار و فعالیت پژوهشی انجام می دهیم.

وی به دو محور فعالیت این دو گروه پرداخت و گفت: گروه اول پژوهشی مان باید راجع به سیاست گذاری خانواده، مراقبت و صیانت از خانواده، تحول خانواده ایرانی و ارتقای جایگاه عام، طرح ارایه دهد تا مورد تصویب و اجرا قرار بگیرد. گروه دوم نیز باید در زمینه پیامدها و عوارضی که هم اکنون متوجه خانواده ایرانی است مانند بحث اشتغال پدر و مادر، آثار و پیامدهای زندگی آپارتمان نشینی و …. کار پژوهشی انجام دهد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی ادامه داد: بحث گسست و شکاف نسلی از جمله مسایل و مشکلاتی است که هم اکنون خانواده های ایرانی با آن مواجه هستند. ما برای اجرای این پژوهش های کاربردی باید از تجربیات کشورهای دیگر در زمینه ارتقای پیوند نسلی بین خانواده ها و ساماندهی سبک زندگی آنها استفاده کنیم و با استفاده از ظرفیت های داخلی و فرهنگی، مسایل مربوط به تثبت و توسعه خانواده ها را مورد بررسی قرار دهیم.

شاکری عنوان کرد: هم اکنون اکثر تحقیقات و پژوهش های ما در حوزه آسیب های اجتماعی و علوم انسانی، بررسی مقایسه ای و تطبیقی سیاست گذاری های اجتماعی، اشتغال و اقتصادی ایران با سایر کشورهاست تا بار دیگر راه آنها را طی نکنیم. ما به دنبال این هستیم تا از تجربیات کشورهای مختلف استفاده کنیم و مسایل اجتماعی خودمان را بر اساس یک الگو و شکل علمی برطرف سازیم. مثلا ممکن است کشور آمریکا یا کشورهای اروپایی و اسلامی برای ساماندهی سلامت زیست جنسی شان برخی سیاست گذاری هایی را اعمال کنند. سیاست گذاری های آنها بر اساس نوع فرهنگ شان، مقدورات و شرایط و نظام باورها، اعتقادها و ارزش هایشان است.

وی در پایان به سیناپرس گفت: ما در تحقیقات و پژوهش هایمان از تجارب این کشورها به عنوان روش نه راه درمانی استفاده می کنیم. ما باید بر اساس ظرفیت های داخلی و باورهای دینی و اعتقادی خودمان این مساله را ساماندهی کنیم. گاهی اوقات کشورهای اسلامی سیاست های خوبی در این زمینه دارند که می تواند کمک حال ما باشد.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل