غذاهایی که بلای جان کودکان و نوجوانان شده است

به گزارش سیناپرس، بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشکده علوم و سیاست‌های تغذیه ای فریدمن در دانشگاه تافتز آمریکا انجام شده است، میزان کالری دریافتی کودکان و نوجوانان از غذاهای فوق فرآوری شده بین سال‌های 1999 تا 2018 حدود 10 درصد افزایش یافته و از 61 درصد، به حدود 70 درصد رسیده است.
امروزه در صنایع غذایی، از پدیده فوق فرآوری به شکل‌های مختلفی استفاده می‌شود، به گونه ای که حتی برخی از نان‌های غله ای سبوس دار و مواد لبنی نیز تحت چنین فرایندی قرار می‌گیرند.

به گفته محققان، «فرآوری کردن می‌تواند مواد غذایی را تازه تر نگه دارد و با امکان غنی سازی غذا، اغلب موجبات راحتی مصرف کننده را فراهم می‌آورند. اما بسیاری از غذاهای فوق فرآوری شده نسبت به غذاهای فرآوری نشده و یا با حداقل فرآوری، به دلایلی چون دارا بودن قند و نمک بیشتر و فیبر کمتر، از سلامت پایینی برخوردارند و لذا افزایش مصرف آن‌ها به ویژه توسط کودکان و نوجوانان، امری نگران کننده در کل جهان است».
به گزارش سیناپرس، آن‌ها در پژوهشی که در همین مورد انجام داده‌اند، وضعیت رژیم غذایی نزدیک به 34 هزار کودک و نوجوان را از سرتاسر آمریکا مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و به نتایج نامیدکننده ای رسیدند.

یافته‌های این محققان نشان داد که بیشترین میزان افزایش کالری در این گروه‌های سنی، ناشی از غذاهای گرم یا آماده برای پخت نظیر پیتزا و برگر بوده است. همچنین تنقلات و دسرهای شیرین بسته بندی شده نیز در رده دوم جای داشته‌اند.

بر اساس این نتایج، مصرف غذاهای فوق فرآوری شده در بین سیاهپوستان غیر اسپانیایی و آمریکایی‌های مکزیکی تبار بیشتر از سفیدپوستان غیر اسپانیایی بوده است.
این در حالی است که بروز چنین رفتار تغذیه ای در کودکان و نوجوانان تحت بررسی، بدون توجه به تحصیلات والدین و یا درآمد خانواده، وضعیت مشابهی داشته است و این امر به گفته مجریان این پژوهش، نشان از فراگیربودن موضوع دارد.

با این وجود، در تحقیق مورد اشاره پژوهشگران موفق شدند به برخی داده‌های امیدوارکننده نیز دست یابند. در این خصوص، آن‌ها متوجه شدند که در بازه زمانی مورد مطالعه، کالری دریافتی ناشی از نوشیدنی‌های شیرین شده با قند حدود 51 درصد کاهش داشته است.

پژوهشگران آمریکایی که یافته‌های خود را در نشریه معتبر JAMA منتشر کرده‌اند، در این باره می گویند: «این یافته، نشان دهنده مزایای کمپین هماهنگ در چند سال گذشته برای کاهش مصرف کلی نوشیدنی‌های شیرین است و ما باید همان انرژی و میزان تعهد را در مورد سایر غذاهای ناسالم فوق فرآوری شده مانند انواع کیک و کلوچه به کار ببریم».

به گزارش سیناپرس، گفتنی است غذاهای فوق فرآوری شده، غذاهایی هستند که غالباً دارای قند، سدیم و کربوهیدرات‌ های اضافی بوده و فیبر، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی کمی دارند. این مواد هنگامی که بیش از حد مصرف می‌شوند، می‌توانند موجبات بروز مشکلاتی نظیر دیابت، چاقی و سایر بیماری‌های جدی پزشکی مانند سرطان‌های خاص را فراهم آورند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا