نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

واکسن نزده ها دو برابر بیشتر به کرونا مبتلا می شوند

به گزارش سیناپرس به نقل از express، کرونای دلتا همچنان در نقاط مختلف دنیا در حال چرخش است و محققان هنوز معتقدند که بهترین راه برای محافظت از خود در برابر چنین ویروسی، تزریق واکسن کروناست. اما به رغم تمام اطلاع رسانی هایی که در این زمینه صورت گرفته، هنوز هم شمار زیادی از مردم جهان از تزریق این واکسن خودداری می کنند که همین امر می تواند خطر ابتلا و مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید را افزایش دهد. 
محققان کالج سلطنتی لندن به تازگی در یافته های خود به این نتیجه رسیده اند در افرادی که هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده اند، خطر ابتلا به کووید در مقایسه با افرادی که هیچ دوزی را تزریق نکرده اند، تا نصف کاهش می یابد. 

بهترین شاهد این امر، کاهش نسبی شمار مبتلایان به نوع کرونای دلتا در انگلیس به رغم شیوع آن در این کشور است که باعث شگفتی محققان شده است. این یافته از طریق داده های به دست آمده از تست سواب 98 هزار نفر از مردم انگلیس بین 24 ژوئن تا 12 جولای امسال به دست آمده است. 
این مطالعات بیانگر آن است که افراد واکسینه شده کم تر به عفونت های جدی تر مبتلا شده و تعداد کم تری از نمونه های کرونا مثبت به افرادی تعلق داشت که هر دو دوز واکسن را تزریق کرده بودند و احتمال سرایت ویروس از این افراد به دیگران بسیار کم تر است. به گزارش سیناپرس، بیشترین میزان شیوع عفونت در انگلیس در نسل جوان و بین گروه های سنی 13 تا 24 سال مشاهده شده که 1/56 درصد را تشکیل می دهند. در این کشور نوجوانان تا سنین 16 تا 17 سال واکسینه می شوند. 

محققان تخمین زده اند که واکسن های فعلی 49 درصد در جلوگیری از بروز عفونت مؤثرند که در مقایسه با برآوردهای قبلی بسیار پایین تر آمده است. کاهش اثربخشی واکسن ها در این مطالعات موردتوجه قرار گرفته و محققان معتقدند که با توجه به جهش هایی که هر از گاهی از این ویروس مشاهده می شود، ممکن است باعث تداوم واکسیناسیون در دنیا شود. 

بررسی ها نشان می دهد که اگر فردی هر دو دوز واکسن را دریافت کرده باشد، چنانچه در تماس با فردی آلوده یا ناقل قرار گیرد، یک در 26 احتمال ابتلا به کرونا در چنین فردی وجود دارد. اما اگر فردی که در تماس با فرد آلوده قرار می گیرد، واکسنی تزریق نکرده باشد، احتمال ابتلای او یک در 13 خواهد بود و به عبارتی، احتمال ابتلا تا دو برابر افزایش می یابد. 

با وجود این که هنوز هم با تزریق واکسن خطر ابتلا وجود دارد، مؤید این نکته است که هیچ واکسنی نمی تواند 100 درصد در جلوگیری از ابتلا مؤثر عمل کند و هنوز هم افراد واکسینه شده به کرونا مبتلا می شوند. بنابراین، حتی با کاهش محدودیت ها، هنوز باید با احتیاط عمل کرد و هر کسی از سلامت خود و اطرافیانش محافظت کند تا خطر ابتلا کاهش یابد. 

مترجم:ندا اظهری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل