زمانی برای بازسازی ریه های زمین

به گزارش سیناپرس، جنگل زدایی یک فاجعه فزاینده و ساخته دست بشر است. متاسفانه سالانه بیش از ۴۷ هزار کیلومتر مربع جنگل در سراسر جهان از بین می رود. برای درک بهتر این میزان کافی است تصور کنید این مساحت حدودا  دو برابر  کشور ولز در اروپا محسوب شده و  در حقیقت ، تنها طی  ۵۰ سال گذشته ۱۷ درصد از جنگل های بارانی آمازون از بین رفته است. 

گزارش های رسمی نشان می دهد نزدیک به نیمی از تخریب جنگل های جهان در سطح دنیا به صورت غیر قانونی و مخفیانه انجام می شود. سودجوئی به منظور تجارت موادی از قبیل گوشت قرمز، چرم، سویا، روغن پالم و چوب مهمترین انگیزه افرادی است که به صورت غیر قانونی جنگل ها را تخریب می کنند و عوامل طبیعی مانند آتش سوزی ، سیل و …. در مقایسه با فعالیت های این افراد، خسارت بسیار کمتری به جنگل های دنیا وارد می کند. 
به گزارش سیناپرس،باید در نظر داشت مصرف کنندگان محصولات دامی و صنایع چوب در سراسر دنیا و به ویژه مصرف کنندگان اروپائی و آمریکائی که از محصولاتی مانند گوشت گاو، چرم و چوب استفاده می کنند، در نابودی جنگل های دنیا سهمی به سزا دارند. سرعت تخریب مناطق جنگلی در قاره های آسیا و آفریقا روند سریع تری را طی کرده و این موضوع می تواند تبعات و بحران های جدی زیست محیطی در پی داشته باشد.
متاسفانه بیشترین میزان حجم قطع درختان جنگلی به منظور ایجاد چراگاه های جدید برای مقاصدی مانند دامپروری است وموضوع در کشورهائی که بیشترین میزان مساحت جنگلهای دنیا را دارند مانند برزیل و اندونزی بیشتر مشاهده می شود. 

در این میان اما همه اخبار حوزه جنگل ها، منفی نبوده و خوشبختانه تعدادی از کشورهای جهان با درک صحیح از شرایط خطیر فعلی، تلاش کرده اند جنگل های خود را احیا کرده و اخیراً برخی از این کشورها افزایش شگفت انگیز از مساحت احیا شده  فضای جنگلی خود را گزارش کرده اند.

به گزارش سیناپرس،در ادامه با ده کشور پیشرو در جنگل زایی در سال ۲۰۲۰ بر اساس آمار رسمی سازمان غذا و کشاورزی از زیر مجموعه های سازمان ملل متحد، آشنا می شویم:

در اینجا کشورهای برتر با بیشترین سود خالص از جنگل در سال آمده اند:

۱۰-  رومانی 
کشور رومانی در سال گذشته موفق شد ۴۱۰ کیلومتر مربع به مساحت جنگل های خود اضافه کند.

۹-  ایتالیا
این کشور اروپایی نیز در سال گذشته ۵۴۰ متر بر مساحت جنگل های خود افزوده و توانسته است مسافتی بیش از ۴ برابر شهر بلفاست را زیر پوشش درختان ببرد.

 


۸-  فرانسه
دولت فرانسه دیگر کشور اروپایی موفق در این حوزه بود که در پایان سال شاهد رشد ۸۳۰ کیلومتر مربعی زمین های جنگلی خود بود.

۷-   ایالات متحده آمریکا
کشور امریکا که یکی از سه کشور اصلی تولید گازهای گلخانه ای در جهان محسوب می شود طی سال گذشته کارنامه خوبی در احیا جنگل ها داشته و جنگل های این کشور با رشدی حدود  ۱۰۸۰ کیلومتر مربع مواجه شدند.

۶-  ترکیه
همسایه شمال غربی ایران را می توان تنها کشور خاورمیانه دانست که توانسته است علاوه بر حفظ جنگل های خود در سال گذشته میلادی، ۱۱۴۰ کیلومتر مربع بر میزان ان بیفزاید.

۵-  ویتنام
آمارها نشان می دهد کشور ویتنام در سال گذشته ۱۲۶۰ کیلومتر مربع از جنگل های خود را احیا کرده است.

۴-  شیلی
این کشور واقع شده در آمریکای جنوبی که بخش عمده ای از خاک خود را به صورت کوهستان مشاهده می کند توانست در سال ۲۰۲۰ با برنامه ریزی و تدوین سیاست های مناسب، ۱۴۹۰ کیلومتر مربع جنگل جدید تولید کند.

۳- هند
دومین کشور تولید کننده آلاینده های جوی در کره زمین با درک شرایط خطیر زیست محیطی، اقدام به احیای ۲۶۰۰ کیلومتر مربع از جنگل های خود کرده و در رده سوم این فهرست قرار می گیرد.

۲-  استرالیا
دولتمردان استرالیا طی سال گذشته توانستند علی رغم مشکلات متعددی همچون خشکسالی و اتش سوزی های پیاپی طبیعی، ۴ هزار و ۴۶۰ کیلومتر مربع به مساحت جنگل های خود اضافه کنند.

۱-  چین
در صدر فهرست موفق ترین کشورهای جهان در روند تولید و احیا جنگل، کشور چین قرار دارد که در صدر کشورهای تولید کننده آلاینده های جوی نیز بوده و یکی از متهمین الودگی کره زمین به شمار می رود. البته کارنامه چین در زمینه احیا جنگل ها بسیار روشن بوده و این کشور طی سال ۲۰۲۰ توانست ۱۹ هزار و ۳۷۰ کیلومتر مربع یعنی چیزی حدود ۱۲ برابر مساحت شهر لندن۷ به جنگل های خود بیفزاید.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: Food and Agriculture Organization
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا