کرونا موجب تسریع آلزایمر می شود

به گزارش سیناپرس، بیماری همه گیر کووید ۱۹ یک بیماری کشنده است و عوارض جانبی زیادی از جمله لخته شدن خون دارد که ماه ها پس از بهبود از بیماری اولیه ادامه پیدا خواهد کرد. یک مطالعه جدید نشان می دهد این بیماری حتی ممکن است روی مغز انسان نیز تأثیر گذاشته و عاملی برای شروع بیماری آلزایمر محسوب می شود.

بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط یک کنسرسیوم بین المللی بررسی اثرات ویروس کرونا بر سلامت مغز، بیماران کووید ۱۹ که به نوع شدید بیماری مبتلا می شوند، دارای شواهد بیولوژیکی از آسیب مغزی و التهاب و همچنین نشانگرهای اولیه آلزایمر هستند.

دکتر توماس ویسنایوسکی (Thomas Wisniewski)، استاد مغز و اعصاب، آسیب شناسی و روانپزشکی دانشکده پزشکی گراسمن دانشگاه نیویورک در این رابطه توضیح می دهد که این مسئله شامل جذب پروتئین چسبنده تاو (tau) که در مغز بیماران، مرحله ایجاد آلزایمر را شکل می دهد، است.

پروفسور ویسنایوسکی می گوید: «کرونا نشانگرهای زیستی آلزایمر را تسریع می کند و اگر شما از قبل از نظر بهداشت مغز و اعصاب ارتباطی با بیماری آلزایمر یا زوال عقل داشته باشید، احتمال اینکه دچار عوارض عصبی و بیماری شدیدتر شوید، بسیار زیاد است. این واقعیت که کووید ۱۹می تواند نشانگرهای زیستی آلزایمر را افزایش دهد، نشان می دهد که در طولانی مدت می تواند عاملی مستعد برای تسریع آسیب شناسی مغزی باشد.»

در این پژوهش، محققان ۳۱۰ بیمار مبتلا به نوع شدید کرونای که در بیمارستانی در شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا بستری شده اند، را مورد ارزیابی قرار دادند.به گزارش سیناپرس، تقریباً نیمی از این تعداد دچار علائم عصبی شدند که معمولاً باعث سردرگمی ناشی از انسفالوپاتی مسمومیتی متابولیکی حاد (TME)، یک اختلال عصب ‌شناختی که در آن عفونت با ایجاد ناهنجاری های شیمیایی، عملکرد مغز را مختل می کند، می شود.

در ضمن محققان دریافتند بیماران کووید ۱۹ که به اختلال انسفالوپاتی مسمومیتی متابولیکی حاد مبتلا شده اند، بیشتر از افراد فاقد سطح نشانگرهای بیولوژیکی در خون، با آسیب مغزی و آلزایمر مرتبط هستند. به نظر می رسد این نشانگرها با شاخص های التهاب خونی نیز در ارتباط هستند که نشان می دهد بیماری کووید ۱۹ می تواند باعث تورم مغز شده و به طور بالقوه به سلول های عصبی آسیب برساند.

ویسنایفسکی در ادامه توضیحات خود افزود: اگرچه برای اظهار نظر قطعی، انجام تحقیقات بیشتری لازم است اما شواهد نشان می دهد که کووید ۱۹ ممکن است به اندازه کافی به مغز آسیب برساند که باعث شود تا یک فرد سالم را مستعد ابتلا به زوال عقل یا آلزایمر کند.

وی همچنین افزود: ممکن است افرادی که در معرض خطر آلزایمر هستند پس از ابتلا به کووید ۱۹ بیشتر به مسیر ابتلا به این بیماری کشیده می شوند.

علاوه بر این، ویسنایفسکی تاکید کرد به نظر می رسد  خطر ابتلا به کووید ۱۹ برای کسی که مستعد ابتلا به هر یک از این شرایط تخریب عصبی بوده و از نظر سنی پیرتر باشد، بسیار قابل توجه بوده و می تواند شرایط مرگباری برای افراد در بر داشته باشد.  

هدر اسنایدر (Heather Snyder)، معاون روابط علمی و پزشکی انجمن آلزایمر در توضیحاتی نسبت به بیماری کرونا اظهار داشت: «یکی از علائم برجسته ای که ما کووید ۱۹ را با آن تعریف می کنیم از دست دادن حس چشایی یا بویایی است. این نشانگر آن است که چیزی در مغز در حال جریان است زیرا این حواس، عملکردهایی هستند که توسط مغز کنترل می شوند.»

در ضمن اسنایدر تاکید کرد که این نگرانی وجود دارد که خطر ابتلای مبتلایان و بازماندگان کووید ۱۹ به مه مغزی که در آن توانایی ذهنی کاهش یافته و عدم توانایی در تمرکز یا تفکر یا استدلال دیده می شود، نیز وجود دارد. مشخص شده است که بهبودیافتگان کووید ۱۹ تغییراتی را در حافظه، تفکر، استدلال و رفتار خود تجربه می کنند. آنچه که ما نمی دانیم این است که آیا این علائم پایدار بوده و یا  قابل برگشتن هستند؟

به گزارش سیناپرس،در نهایت اسنایدر راه حل حفاظت از ابتلا به آلزایمر یا اختلالات عصبی و مغزی ناشی از کووید ۱۹ را رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گیری فیزیکی و زدن واکسن عنوان کرده است.

این یافته حاصل از همکاری انجمن آلزایمر و نمایندگان نزدیک به ۴۰ کشور برای ارزیابی پیامدهای طولانی مدت کووید ۱۹ بر مغز و سیستم عصبی است. خلاصه ای از این یافته ها و نتایج حاصل از آن روز پنج شنبه در نشست سالانه انجمن آلزایمر و به صورت آنلاین در دنور، ارائه شد.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: consumer.healthday

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا