نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

موسسه ماریو فرانسه با همکاری انستیتو پاستور در زاهدان آزمایشگاه ایمنی راه اندازی می کند

به گزارش ایرنا، استاندار سیستان و بلوچستان عصر سه شنبه در نشست با مدیر عامل بنیاد خیریه ماریو فرانسه،دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رییس انستیتو پاستور و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان آمادگی این استان برای همکاری در ایجاد آزمایشگاه سطح ایمنی 2 از سوی بنیاد خیریه ماریو فرانسه به منظور پاسخ به نیازهای بهداشتی استانی، ملی و منطقه ای در سیستان و بلوچستان را اعلام کرد.

علی اوسط هاشمی گفت: این اقدام در آستانه رفع تحریم ها علیه ایران و آغاز روابط باز بین المللی نشانه ای از حسن نیت جامعه بین الملل است و ما نیز در این استان آماده پذیرش افراد واجد شرایط از کشورهای همسایه به منظور فراگیری آموزش های بهداشتی هستیم.

وی خاطر نشان کرد: میل به امور خیریه در ایران در بالاترین سطح قرار دارد و دولت ایران نیز همواره به کمک های فرا منطقه ای توجه ویژه ای داشته است.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ضعف خدمات بهداشتی در این استان یک تهدید کشوری به حساب می آید و نیازمند نگاهی ملی است.

وی بیان کرد: با توجه به نقش سیستان و بلوچستان به عنوان دیده بان حفظ سلامت کشور و نیز مجاورت با دو کشور افغانستان و پاکستان که از لحاظ بهداشتی شرایط مطلوبی ندارند، باید بخش خدمات بهداشتی در این استان تقویت شود.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور حامی ملل مظلوم و آسیب دیده همواره پناهگاه امنی برای سایر ملت ها بوده و این استان نیز مکانی امن و با ثبات برای ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به کشورهای مجاور بوده است.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: تحصیل بیش از 100هزار دانشجو در50 مرکز آموزش عالی سیستان و بلوچستان نشان دهنده توانایی بخش آموزشی این استان است و به همین میزان نیز وجود آزمایشگاه و مراکز تخصصی برای ارتقا دانش توانایی های تخصصی در استان لازم است.

وی با تاکید بر نقش کلیدی این استان در ورود دام و تامین گوشت کشور تصریح کرد: امروزه علاوه بر بیماری های واگیردار انسانی باید به مساله بیماری های مشترک بین انسان و حیوان نیز توجه خاصی کرد و برای جلوگیری از شیوع بیماری های دامی و نیز حفظ سلامت دام کشور، سازمان دامپزشکی کشور باید نگاهی ویژه به این استان داشته باشد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رییس انستیتو پاستور نیز در این نشست گفت: ایجاد آزمایشگاه سطح ایمنی دو در این استان و نیز ارتباط آن با آزمایشگاه سطح سه در تهران که به عنوان یکی از بهترین آزمایشگاه های جهان محسوب می شوند باعث ارتقا سطح بهداشت در کشور و استان سیستان و بلوچستان خواهد شد.

دکتر مصطفی قانعی افزود: در کنار احداث این آزمایشگاه در سیستان و بلوچستان باید برای آموزش نیروهای کشورهای افغانستان و پاکستان نیز تلاش کرد تا آنان نیز پس از فراگیری آموزشهای لازم از این مهارتها درون کشور خودشان برای مقابله با بیماری ها استفاده کنند.

وی تصریح کرد: موسسه پاستور با بیش از 90 سال فعالیت در حوزه آموزش و تحقیقات بازوی اصلی این مرکز خواهد بود و برای جلوگیری از رشد بیماری ها کمک خواهد کرد.

مدیر عامل بنیاد خیریه ماریو فرانسه نیز گفت: اکنون در دنیا نگاه یکپارچه ای برای مقابله با بیماری های انسانی و مشترک دامی بوجود آمده است.

میری بل افزود: با توجه به ارزیابی های انجام شده مشخص شد این استان ظرفیت های خوبی برای ارائه امکانات آزمایشگاهی این بنیاد را دارد.

وی تصریح کرد: ایجاد یک آزمایشگاه با سطح ایمنی دو در این استان یکی از اهداف بنیاد خیریه ماریو است که برای این امر تجهیزات و آموزش های لازم تامین و ارایه می شود و از طرفی بنیاد نیز با این اقدام، دانش خود را در رابطه با بیماری های عفونی افزایش خواهد داد.

میری بل گفت: با توجه به تجارب و فعالیت ها و همکاریهای قبلی این بنیاد با موسسه پاستور این آمادگی را داریم تا در صورت توافق کمک های لازم برای ارتقا سطح خدمات بهداشتی و درمانی را ارایه دهیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز گفت: با توجه به اینکه طرح ایجاد آزمایشگاه به نفع تمام مردم منطقه است برای احداث آن یک مکان وسیع در بیمارستان حضرت علی بن ابیطالب(ع) زاهدان در نظر گرفته شده است.

دکتر محمود رضا میری افزود: مهمترین عامل تشدید بیماری ها در این استان ورود بیماری ها از کشورهای افغانستان و پاکستان است که احداث این آزمایشگاه می تواند به ارتقا سطح بهداشت در کشور و منطقه کمک کند.

وی ادامه داد: سلامت حق هر انسانی است و حفظ این سلامت نیز یک وظیفه مشترک است که باید با همکاری همه حاصل شود.

وی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید نه تنها رییس جمهوری به مساله بهداشت توجه ویژه ای دارد بلکه تمام مسوولان از جمله استاندار سیستان و بلوچستان نیز به این موضوع توجه خاصی دارند.

استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران بیش از هزار و 100 کیلومتر مرز زمینی با دو کشور افغانستان و پاکستان و 310 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد و به دلیل ورود شمار زیادی اتباع خارجی همواره در معرض ورود بیماری های غیر بومی و واگیردار قرار دارد.

این استان به عنوان یکی از قطب های تامین گوشت کشور نیازمند نگاه ویژه ای در حوزه بهداشت و درمان است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل