نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پنج واقعیت شگفت انگیز در مورد سیستم ایمنی بدن

به طور کلی در محیط طبیعی عوامل بیماری زای بسیاری وجود دارد که هر یک به نوعی سلامتی انسان ها را تهدید می کنند. این عوامل بیماری زا شامل باکتری ها یا همان موجودات تک سلولی زنده ای است که نیازمند تغذیه و تولید مثل هستند، پروتیست ها، ارگانیسم های تک سلولی بزرگتر، ویروس ها یا موجودات نیمه زنده ای به شکل بسته های اطلاعات ژنتیکی که سلول های میزبان را تصرف کرده  و داخل آنها تکثیر می شوند و قارچ ها که نوعی زندگی گیاهی دارند، می شود.
در بین موارد فوق، باکتری ها و ویروس ها نسبت به دیگر عوامل بیماری زا خظرناک ترند. باکتری های خطرناک سمومی را در بدن آزاد کرده و باعث بیماری هایی مانند سیاه زخم و طاعون سیاه می شوند. آسیب سلولی ناشی از ویروس ها باعث ایجاد بیماری هایی همچون سرخک، آنفولانزا، سرماخوردگی و  بیماری همه گیری کرونا و دیگر بیماری های ویروسی می شود.
تقریباً همه چیز در محیط اطراف ما مملو از این مزاحمان میکروسکوپی است. با این حال، سیستم ایمنی بدن شما معمولاً روزانه در برابر این عوامل بیماری زا پیروز می شوند. 
در اینجا به پنج واقعیت شگفت انگیز در مورد سیستم ایمنی بدن انسان اشاره می کنیم که می تواند قابل توجه باشد:
۱-  روند درمانی ممکن است موجب صدمه به بدن شود: عطسه، سرفه، گلودرد و تب همگی از ابزار دفع عوامل بیماری زا هستند، بنابراین هرکدام به همان اندازه که آزار دهنده هستند ، می توانند به بدن آسیب برسانند.
۲- سلول های ایمنی همه جا حضور دارند: یک قطره خون حاوی حدود ۳۷۵ هزار گلبول سفید است و خون هفت درصد از کل وزن بدن شما را تشکیل می دهد بنابراین می توان نتیجه گرفت سلول های ایمنی در همه جای بدن حضور دارند.
۳- وام گرفتن مصونیت: آنتی بادی های موجود در شیر مادر به نوزادان مصونیت موقت از بیماری هایی را می دهد که مادر نسبت به آنها مصون شده است و از عفونت نوزادی جلوگیری می کند. به همین دلیل پزشکان همواره بر اهمیت تغذیه با شیر مادر در روزهای نخست زندگی نوزاد، تاکید دارند.
۴- سیستم ایمنی بدن با مشکلات داخلی نیز سر و کار دارد: علاوه بر مبارزه با عوامل بیماری زا، سلول های T با سلول های سرطانی بدن مبارزه می کنند و برخی از درمان های سرطانی تعداد سلول های T را افزایش می دهند. 
۵- سیستم ایمنی بدن نسبت به  تغییر عوامل بیماری زا مشکل دارد: متأسفانه شما نمی توانید نسبت به بیماری های ویروسی نظیر آنفولانزا و سرماخوردگی به طور کامل ایمنی پیدا کنید زیرا این ویروس ها همیشه در حال جهش و تغییر شکل هستند. در حال حاضر شرایط ویروس کرونا که بیماری کووید ۱۹ را ایجاد می کند نیز اینگونه است. به همین دلیل برخی متخصصان معتقدند که واکسن هایی همچون انفولانزا و کرونا باید سالانه تجدید شود تا فرد را نسبت به انواع جدید جهش یافته آن مصون نگه دارد. 
مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: howitworksdaily
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل