کنترل زیستی بیماری شانکر مرکبات

سیناپرس: روند پدیده های موسوم به تغییر اقلیم و همچنین لزوم حفظ تنوع زیستی، مدت هاست که ذهن دانشمندان را در گوشه و کنار جهان به خود معطوف داشته است و در این راستا استفاده کمتر از ترکیبات مضر شیمیایی که موجودات مضر و مفید را به طور یکسان نابود می کنند، در دستور کار نهادهای بین المللی و اکثر کشورهای جهان قرار گرفته است.

در همین زمینه محققین دانشگاه شاهرود با همکاری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، پژوهشی را برای یافتن تاثیر کنترل کننده های طبیعی و زیستی بر روی بیماری شانکر آسیایی مرکبات  انجام داده اند. این بیماری توسط نوعی باکتری با نام «زانتوموناس سیتری» بر روی مرکبات به وجود می آید.

در این پژوهش عصاره 20 قارچ مختلف برای بررسی فعالیت های ضد باکتریایی مورد آزمایش قرار گرفتند. در این  میان، عصاره قارچ «آسپرژیلوس آواموری K-03» به عناون موثرترین ماده شناخته شد. آزمایش ها نشان داد که عصاره این قارچ دارای طیف وسیعی از کنترل بر روی عامل این بیماری و همچنین بعضی از سایر بیماری ها بوده و علاوه بر این ها، دارای پایداری بالا در دمای 100 درجه می باشد و ضمنا در طیف وسیعی از اسیدیته ها، فعالیت خود را حفظ می کند.

شانکر آسیایی مرکبات در بیشتر مناطقی که مرکبات کشت و تولید می شوند شیوع داشته و هر ساله خسارات زیادی را به کشور وارد می نماید. این بیماری با ایجاد زخم های برجسته موضعی روی میوه، برگ و سرشاخه ها، باعث خساراتی نظیر بدشکلی میوه ها و ریزش پیش از موعدشان، ریزش برگ ها، خشکیدگی سرشاخه ها و ضعف عمومی درخت می شود. روش های معمول مبارزه با این بیماری تاکنون استفاده از سموم شیمیایی مختلف نظیر سموم مسی بوده است. ولی حالا و با توجه به نتیجه این پژوهش و مطالعات مشابه، می توان عصاره طبیعی قارچ آسپرژیلوس آواموری را به عنوان یک ترکیب ضد باکتریایی سازگار با محیط زیست مورد توجه ویژه قرار داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا