توسعه پایدار فرهنگ در دل یک جشنواره

دکتر شیوا بیرانوند، پژوهشگر فلسفه هنر و از داوران جشنواره «ایده های برتر فناوری های نرم و صنایع فرهنگی» در گفتگو با خبرنگارسیناپرس درباره اهمیت برگزاری این نوع جشنواره ها در بازیابی خلاقیت های هنری گفت: خوشبختانه مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در زمینه کشف استعداد ها، تلاش جدی دارد تا بتوانند اتفاقی که در پارک های علم و فناوری مربوط به علوم و فناوری افتاد را این بار در فرهنگ و هنر رقم بزنند؛این فرآیند یعنی کشف استعداد ها از دل یک جشنواره حتی روی کاغذ هم اهمیت دارد.

وی افزود: اینکه در خلال یک جشنواره چقدر می توان به ایده ها نزدیک شد مساله مهمی است. با توجه به پیچیدگی هایی که در کشور ما در باب فرهنگ وجود دارد، موانع برای شناخت استعداد ها کم نیست؛ بنابراین به طور حتم یکی از مهمترین موانعی که وجود دارد عدم آگاهی موجود نسبت به ظرفیت ها و توان های اجتماعی فرهنگی است که در پس کارهای هنری وجود دارد؛ به همین دلیل نمی توان آینده دقیقی را نسبت به فضای فرهنگی متصور شد.

بیرانوند با اشاره به آینده نگری موجود از برگزاری چنین جشنواره هایی تاکید کرد: اگر قرار باشد نسبت به آینده ای که نمی شناسیم بیش از اندازه خوش بین باشیم، به نظر می آید که هنوز شناخت کافی نسبت به بستر های هنری و فرهنگی نداریم؛ اما آن مولفه ای که در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در حال انجام است آسیب شناسی وضع موجود است و این به لحاظ پژوهشی مساله بزرگی است.

وی افزود: ایکنه ما بتوانیم ظرفیت های خود را بشناسیم و ویژگی های فرهنگی که ما را در توسعه پایدار کمک می کند را درک و کشف کنیم و حتی میان بخش های گوناگون پیوند برقرار کنیم، موضوعاتی است که صرف انجام شدنشان به معنی محقق شدنشان نیست و بی شک نیازمند کار جدی است.

این پژوهشگر گفت: در گام نخست این جشنواره پیشنهاد هایی مطرح شده است که برای دانش آموختگان هنر  و افرادی که علاقه مند به فعالیت در کارهای بین رشته ای هستند و در مرز میان فناوری و خلاقیت فعالیت می کنند، نوید بخش آینده ای روشن است. در واقع  این رویداد از فرم همیشگی جشنواره ها که در قالب های کلی بوده اند فاصله گرفته است.

به گفته بیرانوند؛ پیشنهادی که در پیشانی این جشنواره وجود دارد خود گویای تفاوت آن با دیگر جشنواره ها است. در این جشنواره خلاقیت و فناوری و هنر در همسایگی هم قرار گرفته اند و مفهوم ایده در آن به خوبی نمود دارد. جشنواره دارای نگاه متفاوتی است که می تواند برای افراد امیداور کننده باشد.
وی با اشاره به فرآیند داوری در این جشنواره گفت: مولفه مهم کشف استعداد ها و دیدن لایه های پنهان در یک اثر هنری است ورای  اینکه یک اثر در نهایت خود زیبا است یا خیر. در حقیقت پیامی که از آن انتقال داده می شود در داوری اهمیت دارد. وقتی یک معیار همیشگی و کلیشه ای در یک اثر هنری داشته باشیم شاید وجوه پنهانی که در اثر هنری وجود دارد از نظر پنهان شود. بی شک کشف استعدادها در این جشنواره اهمیت زیادی دارد.
به گفته این پژوهشگر، گفتنی است مفهوم خلاقیت با آن فرایندی که تا کنون در میان عموم رواج یافته است متفاوت است و در کل همیشه تعریف خلاقیت کلیشه ای بوده است و این یعنی عدم پرداختن به خلاقیت که خود آسیب جدی به پرورش خلاقیت می زند.

وی گفت: این جشنواره کمک زیادی به معنای دگرگونی فرهنگی و باز نگری در تعریف خلاقیت می کند. در واقع می توانیم راه را برای افرادی باز کنیم که در آثار هنری آن ها زوایای پنهانی از نوآوری را می توان دید. همچنین می توان توسعه پایداری را در زمینه فرهنگ رقم بزنیم.

گفتگو: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا