الزام مصرف شیر، یک بازی پرسود  

به گزارش سیناپرس، شیر، تندرستی، رشد و پیشگیری از بیماری ها؛ واژه هایی که معمولا در هر متن علمی یا رسانه ای در کنار هم دیده می شود که راویان این متون اغلب اصرار به مصرف هر روزه دارند و یا در صدد شمارش محسنات آن هستند.

اما این ماده غذایی هم در یکی دو سال اخیر بری از دیگر اقلام مصرفی در کشورمان نبوده و آشوب قیمتی در بازار های مصرف، دامن آن را هم گرفته است. برای مثال صعود چند برابری قیمت کره در سال گذشته، افزایش روز به روز قیمت شیر های پاستوریزه در یک سال گذشته شاهد خوبی است تا بگوییم مسوولان و دست اندکاران در تنظیم بازار دغدغه ای درباره ایجاد محدودیت مصرف لبنیات مردم  ندارند. اما فارغ از بی توجهی مسوولان در بحث تنظیم قیمت اقلام مصرفی مردم در بازار، موضوع مورد مهم در باب مصرف لبنیات ضرورت مصرف آن است. 

لبنیات؛ موادی مغزی که سرشار از کلسیم است و مصرف آن در سال های اولیه زندگی انسان نقش مهمی دارد، این تعریفی است که همگی ما تا کنون در رسانه ها از سوی کارشناسان یا حتی غیرکارشناسان شنیده ایم. 

آیا واقعا روزانه باید یک لیوان شیر نوشید؟ آیا مصرف لبنیات باعث استحکام استخوان های انسان می شود؟ آیا عدم مصرف لبنیات در سنین پیری مشکلات استخوانی را به همراه دارد؟ این ها پرسش هایی است که اغلب مردم در بستر های گوناگون ارتباطی اعم از مجازی و غیره از متخصصان تغذیه می پرسند.

شاید اگر بدانیم که مصرف شیر و لبنیات آنگونه هم که بازتاب داده شده ضرورتی برای مصرف ندارد تاکیدی هم برای خرید آن نخواهیم داشت. در واقع شاید کسب آگاهی درباره ضرورت مصرف لبنیات باعث شود دست کم در این مورد خاص با کاهش میزان خرید تا حدی بتوان با افرادی مبارزه کرد که موجب اختلال بازار در قیمت اقلام مصرفی  می شوند. 

اینکه کلسیم نقش مهمی در سلامت استخوان ها دارد و از سرطان و پوکی استخوان پیشگیری می کند، شکی در آن نیست. واضح است که تنها محصولات لبنی سرشار از کلسیم نیستند؛ بلکه خوشبختانه مواد غذایی دیگری وجود دارند که حتی کلسیم بسیار بیشتری در مقایسه با مواد لبنی دارند.

آیا مصرف شیر ضروری است؟

انستیتو ملی بهداشت آمریکا مصرف روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم را به افراد ۴ ساله به بالا توصیه می‌کند. وقتی سن ما به ۵۰ سال می‌رسد، به مقدار بیشتر کلسیم نیاز داریم تا جلوی پوکی استخوان را بگیریم. برای دریافت کلسیم مورد نیاز، لازم است روزانه ۳ لیوان شیر بنوشیم، اما براساس تحقیقات جدید، شیر ماده غذایی بحث‌انگیزی شده است. بدن ما در هضم بعضی از اجزای شیر با دشواری‌هایی مواجه می‌شود و عده زیادی به آن حساسیت دارند. علاوه بر آن شیری که در بازار فروخته می‌شود به شدت فراوری شده است و در کار بدن برای جذب مواد غذایی آن اختلال روی می‌دهد.

به گزارش سیناپرس، دویچه وله دراین باره نوشته است؛ هنس هونر، پروفسور و استاد تغذیه در مرکز «آیزه کورنرفریزنیوس» در دانشگاه فنی مونشن به مجله هفتگی «دی سایت» در پاسخ به این پرسش که آیا مصرف شیر ضروری است؟ گفت: «در همه حالات نه. در صورتی که کسی رژیم غذایی سالم و متعادل با مقدار زیادی از غذاهای گیاهی داشته باشد و مقدار کمی از شیر و فراورده های آن مصرف کند یا هیچ مصرف نکند، باز هم تعادل کلسیم را می تواند حفظ کند.

کلسیم به طور مثال همچنین در آب معدنی خاص، کلم و حبوباتی مانند لوبیا، نخود سبز و عدس وجود دارد. علاوه بر آن مطالعات مختلف نشان می دهد که تنها کلسیم برای استخوان ها یک ماده معجزه آسا نیست. هرگاه کسی مرض پوکی استخوان داشته باشد، مشکل تنها در این نیست که به اندازه کافی کلسیم نگرفته است، بلکه به تحرک او نیز ربط دارد.

تحقیقات دانشکده طب هاروارد حتی نشان می دهد که ویتامین دی (D) و نه کلسیم خطر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را کاهش می دهد. ویتامین دی در روده کوچک کمک می کند که کلسیم در مرحله اول در بدن جذب شود.»

در ادامه این گزارش آمده است؛ « مخالفان استفاده از شیر می گویند این نوشیدنی عامل بیماری های زیادی از سرطان گرفته تا التهاب لوزه ها است. برخی مطالعات به طور مثال نشان می دهد که مصرف شیر خطر ابتلا به پروستات یا سرطان تخمدان را افزایش می دهد.

یورگن شریتسن مایر، از مرکز تحقیقات لبنیات فدرال آلمان به روزنامه «سایت» گفته است: «در مورد این که مصرف شیر پیدایش این گونه سرطان ها را تقویت می کند، نشانه هایی وجود دارد، اما نه شواهد کافی.»

شیر گاوی حاوی هورمون های سرطان زاست 

مجله پزشکی دکتر سلام در گزارشی درباره مفید بودن یا نبودن مصرف شیر نوشته است؛ «به تازگی ادعاهایی در مورد مضرات شیر؛ این نوشیدنی مورد علاقه بسیاری از مردم، مطرح شده است. از جمله این که شیر سمی کشنده است! یا این که شیر گاوی حاوی هورمون های سرطان زاست اما به خاطر سود کلانی که صاحبان صنایع تولید لبنیات از این راه به دست می آورند، این حقیقت پنهان می شود.
 

مصرف مدوم شیر عمر انسان را کوتاه می کند

خبرگزاری فارس چندی پیش با ارائه مطلبی درباره مصرف شیر مداوم اینگونه نوشته است ؛ مصرف خود شیر به تنهایی مفید نیست اما مواد تخمیری به دست آمده از آن برای انسان مفید است؛ در این گزارش آمده است؛ « نتایج یک بررسی جدید که در آلمان انجام شده نشان می دهد بر خلاف تصورات قبلی، مصرف مداوم شیر روی سلامت انسان اثرات منفی دارد و حتی عمر را کوتاه می کند؛ اما مصرف محصولاتی مانند ماست و کفیر که با تخمیر شیر به دست می آیند می تواند به حفظ سلامت انسان ها کمک کند.

در واقع مصرف شیر پاستوریزه باعث افزایش نوعی مجموعه پروتئینی در بدن موسوم به mTORC1 می شود که سلسله واکنش های ناشی از فعالیت های آن در بدن به کاهش عمر انسان می انجامد. در مقابل محصولات تخمیرشده مانند ماست حاوی باکتری های اسید لاکتیک است که برخی عناصر نامطلوب موجود در شیر برای بدن مانند mTORC1  و نیز اگزوزوم ها و گالاکتوز را از بین می برد. پیش از این نیز  بررسی های مستقل دیگری نشان داده بود مصرف بیش از حد شیر موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می شود.

با توجه به موضوعات منتشر شده وقت آن رسیده که نسبت به باورهای ثبت شده در ذهن خود بازنگری جدی داشته باشیم. به ویژه در زمینه تغذیه و اصلاح الگوی غذایی. اصولا مصرف هر ماده غذایی جدا از مفید یا مضر بودنش باید دارای الگوی صحیحی از میزان مصرف باشد و تا جایی که می توان از توصیه های پزشکان بهره جست.

درست است که مصرف شیر و لبنیات در اغلب موارد مورد تایید متخصصان است، اما در این میان باید سود برخی تولیدکنندگان این ماده غذایی را هم در نظر بگیریم که در بیشتر موارد تنها یک تبلیغات جانب دارانه است. بنابراین با مطالعه بیشتر می توان تصمیم بهتری برای تغییر الگوی غذایی خود داشته باشیم.  

حال قضاوت با شما که شیر بخورید یا خیر؟ و آیا این جنگ قیمت برایمان اهمیتی داشته باشد یانه؟

گزارش: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا