تولید سوخت پاک برای هواپیماها

سیناپرس: اما خبر می‌رسد به زودی سوختهای مایع دوست‌دار محیط زیستی برای هواپیماها تولید می‌شود که مبتنی بر توده‌های زیستی به دست آمده از مواد گیاهی است.محققان انستیتو ملی غذای دانمارک و دانشگاه فنی این کشور پروژه تولید سوختهای جدید مایع و دوست‌دار محیط زیست را آغاز کرده‌اند و در عین حال صندوق نوآوریهای دانمارک نیز کمک مالی ۲۱ میلیون کرونی به این پروژه اعطا کرده است.
در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان جهت توسعه شبکه حمل و نقل به انرژی نیاز دارند. بخش قابل توجهی از این انرژی از نفت خام تامین می‌شود. اما طلای سیاه منبع محدودی محسوب می‌شود که تولید آن میلیونها سال طول کشیده است. در عصر حاضر امکان تولید چیزی فراتر از میزان فعلی نفت خام وجود ندارد و این درحالی است که پیش‌بینی می‌شود بشر تاکنون بیش از نیمی از ذخایر نفت خام جهان را مصرف کرده است.
هواپیماها سهم خیره‌کننده ای در مصرف نفت خام جهان دارند. بنزین سوپری که در کلاسهای مختلف برای انواع هواپیماها و جتهای مسافربری تولید می‌شود تنها از نفت خام به دست می‌آیند.
بحث استفاده از سوختهای جایگزین چند سالی است که در این خصوص مطرح می‌شود اما تاکنون اقدام مشخصی برای تولید آنها انجام نشده است حال آنکه بر روی زمین شرایط فرق می‌کند. هم‌اکنون گاز و برق به عنوان دو منبع انرژی پاک‌تر نسبت به بنزین برای خودروها وجود دارد.
در پروژه محققان دانمارکی ترکیبات تولید شده توسط درختان به ساختارهای تشکیل دهنده تجزیه می‌شود. نتیجه این فرآیند موادی است که می‌توان آنها را به عنوان ماده مغذی در اختیار ریزارگانیسم ها قرار داد.
تمرکز این محققان بر تولید نوعی الکل با زنجیره شیمیایی طولانی‌تر است که در ادامه می‌توان آن را به عنوان بلوکهای سازنده مولکولهای اتر سنتزی به کار برد. آزمایشهای اولیه حکایت از آن دارد که این مولکولها قابلیت به کارگیری به عنوان سوخت جت را دارند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا