ساخت کامپیوتر ارگانیک

مبحث ارتباط مستقیم مغزی به عنوان یک مبحث جدید شناخته نمی شود و برای سالیان متوالی دانشمندان درحال تلاش برای یافتن راهکاری به منظور برقراری ارتباط مستقیم مغز به مغز هستند با این حال هیچگاه نتایج به دست آمده برای اجرای این طرح ها در سطوح گسترده، مطلوب نبوده است.

دانشمندان دانشکده و مرکز پزشکی دانشگاه دوک به سرپرستی محققی به نام میگل نیکوللیس موفق به برداشتن یک گام بزرگ در این زمینه شده اند. این محقق موفق شده است تا با ایجاد ارتباط مستقیم مغزی بین موش ها، یک شبکه مغزی متشکل از چهار موش را تولید کند که به گفته او عملکردی مشاب یک کامپیوتر دارد در حالی که این کامپیوتر برخلاف تمامی کامپیوترهای جهان، ارگانیک  است.

در این فرایند چهار الکترود میکروسکوپی در مغز این چهار موش قرار گرفته است که می توانند امواج مغزی آنها را به صورت همزمان به الکترودهای دیگر انتقال بدهند.

شایان ذکر است که نخستین گام تیم نیکوللیس در این راستا، آزمایش کردن یک مغز مشترک با استفاده از ارتباط مغزی بین سه میمون بود که باید با کمک تلفیق ساختار مغزی خود به سراغ حرکت دادن یک بازوی روباتیک می رفتند. نکته ای که از این آزمایش درک شده بود این بود که هر یک از مغزها زاویه دید خود را نسبت به موضوع مورد بحث داشته است و با استفاده از این ساختار شاهد ترکیب شدن چند دیدگاه مختلف برای مغز این موجودات هستیم که عملا فرایند کاری مغز را به سطحی جدید خواهد رساند.

به این ترتیب می توان با کمک این فناوری به سراغ ترکیب مغزهای بیشتر و در نتیجه تولید یک ابرمغز رفت که می تواند دانش، میزان سنجش و حساسیت نسبت به نکات مختلف و غیره را در سطحی فراتر از یک ذهن تکی در اختیار داشته باشد. یکی دیگر از موارد جذابی که این تیم تحقیقاتی به آن پی برده بودند نیز این بود که در این آزمایش ها، مغزهای مختلف پس از مدتی کارکرد مشترک موفق به تقسیم بار مسئولیت بین هم شده بودند و عملا با فشار کمتر، عملکرد بهینه ای را به نمایش در می آوردند.

حال با توجه به این یافته ها می توان انتظار داشت که بتوان پروژه ساخت کامپیوتر ارگانیک  برای مغز انسان را نیز آغاز کرد که به گفته سرپرست این پروژه ممکن است به درمان بسیاری از مشکلات و بیماری های مغزی در انسان ها منتهی شده و عملا فرایند زندگی بشر را دستخوش تغییرات بسیار زیادی کند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا