نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ستاری:دانشگاه‌ها قادر به تولید محصول تجاری با خدمات پس از فروش نیستند

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: متاسفانه ما در دانشگاه‌ها به فرزاندانمان کارآفرینی نمی‌آموزیم بلکه به آنها معنای کارمند شدن را یاد می دهیم. زمانی که با پول نفت آموزش می دهیم و دانشگاه‌های کشور صد در صد پول خود را از بودجه دولت تامین می‌کنند دیگر این آموزش به درد بخش خصوصی و کارآفرینی نمی‌خورد.

به گزارش ایسنا ، دکتر"سورنا ستاری" بعد ازظهر امروز دوشنبه 29 تیرماه در نشستی با فعالان بخش اقتصادی استان کرمان اظهار کرد: خط ویژه‌ای برای کمک به شرکت‌های دانش بنیان باز شده است که این خط ویژه همان صندوق نوآوری و شکوفایی است؛ جایی که قرار است فرق استاد دانشگاه با فرد بیکار را بداند و به ایده و اختراع اهمیت بدهد.

ستاری تصریح کرد: متوسط سود تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی 14 درصد است که تا سقف‌های معین نیز تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا می‌کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به نبود فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان گفت: متاسفانه در کشور زندگی روزمره با پول مفت نفت می‌گذرد و به طور علمی ثابت شده است که در تمام کشورهایی که پُز آنها به منابع زیرزمینی بوده و نه به عقل و دانششان، آینده‌ی خوبی برای آن کشورها ترسیم نشده است و این در حالی است که فکر می‌کنند با این منابع قدرت دارند.

ستاری با بیان این که ما فرزندانمان را در دانشگاه‌ها نابود می‌کنیم تصریح کرد: همه باید بدانیم که محصول نهایی خارج شده از پژوهش‌های دولتی، به درد بخش خصوصی نمی‌خورد و محصول دانشگاه، تجاری نیست.

وی با بیان اینکه دانشگاه دولتی یک افتخار نیست ادامه داد: اگر می خواهیم کار تجاری انجام دهیم، باید اکوسیستم جامعه را عوض کرده و کاری کنیم که اکوسیستم کارآفرینی در دانشگاه تغییر کرده و دانشگاه یک نهاد صد درصد دولتی نباشد.

ستاری با بیان اینکه دولت نباید در مکانیزم تجاری‌سازی دخالت کند تصریح کرد: مسوولان و مردم باید بدانند که با پول دولت، محصول تجاری بیرون نخواهد آمد و محصول تجاری صرفا در قالب شرکت و رقابت قابل دسترسی است و در صورتی دانشگاهی توان محصول تجاری خواهد داشت که ضمانت‌نامه و خدمات پس از فروش ارائه دهد که متاسفانه امروز دانشگاه‌ها نمی توانند این کار را انجام دهند و جور آنها را باید شرکت‌های دانش بنیان بکشند.

وی تصریح کرد: اساتید دانشگاه نسبت به دانشجویی که در حال تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است ، مسؤول هستند و باید کاری کنند این دانشجویان کارآفرین تربیت شوند تا ارزش افزوده ایجاد کنند نه اینکه آنان را به عنوان تهدید نگاه کرده و نگران آن باشیم که اشتغال آنها را چکار کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور افزود: در محروم ترین استان های کشور نزدیک به 70 هزار دانشجو در حال تحصیل هستند که این دانشجویان باید مشکلات استان ها را حل و در اقتصاد دانش بنیان فعالیت کنند.

ستاری با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان از دل دانشگاه زاییده می شود تصریح کرد: اینکه در یک اتاق برای دانشجو پروژه تعریف کنیم بدون اینکه مشتری داشته باشد، کار اشتباهی است و در هیچ جای دنیا سابقه ندارد که استادی پنج دانشجوی دکترا داشته باشد اما یک قرارداد با صنعت نداشته باشد.

وی با بیان اینکه در اقتصادهای نفتی آدم هیچ ارزشی ندارد تصریح کرد: در صورتی که دانشگاه ها با صنعت ارتباط داشته و اقتصاد دانش بنیان وجود داشته باشد ، نیروی انسانی معنا و مفهوم خود را پیدا خواهد کرد.

ستاری با بیان اینکه ما به عنوان کشوری که نیروی انسانی فوق‌العاده ای داریم، باید به اقتصاد دانش بنیان برسیم تصریح کرد: در این اقتصاد، جوان ها سرمایه اصلی هستند و پایه اقتصاد به شمار می روند پس باید با این دید اقتصاد کشور را تقویت کنیم و باید این گفتمان سازی اتفاق بیفتد تا تغییرات اساسی در بخش های مختلف اعم از بانک و … صورت بگیرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل