پیوند مدفوع، گزینه‌ای جدید برای مقابله با کووید ۱۹

به گزارش سیناپرس، محققان بین المللی در پژوهش جالب توجهی که نتایج آن را اخیراً در نشریه معتبر Gut منتشر کرده‌اند، نشان داده‌اند که روش کاشت یا اصطلاحاً پیوند مدفوع می‌تواند به عنوان گزینه‌ای مناسب برای مقابله مؤثر با بیماری نوظهور کووید 19 مطرح باشد.

آن‌ها این توصیه را پس از انجام آزمایش موفقیت آمیز روش مورد اشاره روی دو بیمار مختلف برای جلوگیری از عود یک عفونت باکتریایی خاص ارائه داده‌اند.

در این تحقیق دانشمندان دانشگاه پزشکی ورشوی لهستان و کالج سلطنتی لندن مشاهده کردند هر دو بیمار که علاوه بر آلودگی باکتریایی به میکروارگانیسم موسوم به «کلاستریدیویدس دیفیسیل» به بیماری کووید 19 نیز دچار شده بودند، پس از پیوند مدفوع بهبود یافتند.

به طور کلی، هدف از پیوند مدفوع یا پیوند میکروبیوتای مدفوع (FMT) بازگرداندن طیف وسیعی از میکروب‌ها یا اصطلاحاً میکروبیوم روده‌ای برای تقویت پاسخ ایمنی بدن است.به گزارش سیناپرس، در این آزمایش، اولین مورد مربوط به پیرمردی 80 ساله بود که به دلیل عفونت مکرر ناشی از باکتری ذکرشده، دچار ذات الریه و سپسیس یا مسمومیت خونی و به دنبال آن بیماری کرونا شده بود.

به این بیمار داروی رمدسیویر و همچنین پلاسمای حاوی آنتی بادی برای ویروس SARS-CoV2 داده شد. ولی چندان علائم بهبودی در وی مشاهد نگردید. اما تنها دو روز پس از پیوند مدفوع، علائم کووید 19 این بیمار به طور غیر منتظره‌ای از بین رفت.

مورد دوم نیز مربوط به نوجوانی 19 ساله با نوعی بیماری التهابی روده بود که تحت درمان داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی قرار داشت. این بیمار نیز تحت درمان با آنتی بیوتیک و همچنین پیوند مدفوع برای جلوگیری از عود مجدد قرار گرفت. پانزده ساعت بعد، او مشکوک به عفونت کووید 19 شناخته شد، ولی پس از تنها دو دوره تب، علائم این بیمار نیز برطرف شد.

به گفته این محققان، «نتیجه گیری اصلی ما از این موارد آن است که انجام پیوند مدفوع، به نظر ایمن و دارای اثر قابل توجهی در درمان عود عفونت باکتری کلاستریدیویدس دیفیسیل در بیمارانی است گکه همزمان به کووید 19 نیز مبتلا می شوند».

به اعتقاد آن‌ها، «این داده‌ها به ما اجازه می‌دهند حدس بزنیم که دست کاری میکروبیوم روده ممکن است به عنوان یک استراتژی تنظیم کننده سیستم ایمنی در برابر بیماری کرونا مطرح باشد».

به گزارش سیناپرس، آن‌ها اعلام کرده‌اند که در ادامه بررسی‌های خود برای تحکیم این نتایج، قصد دارند یک آزمایش بالینی را اجرا کنند تا بتوانند نتایج آن را با اطمینان بیشتری تعمیم دهند.