فریب تبلیغات رفع سفیدی مو را نخورید

دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه و رژیم شناسی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این خصوص به سیناپرس گفت: سفید شدن مو رابطه مستقیمی با نوع نژاد دارد. مطالعات نشان داده است نژاد اروپایی زودتر و نژاد آفریقایی دیرتر موهایشان سفید می شود. طبق این مطالعات اروپایی ها معمولا از 20 سالگی و آفریقایی ها از 30 سالگی موهایشان سفید می شود اما به طور متوسط 40 سالگی را شروع سفید شدن مو در نژاد سفید پوست و سیاه پوست عنوان کرده اند. در جمعیت آسیایی این زمان چندان مشخص نیست اما حدود 30 سالگی را سن شروع سفید شدن مو در نظر گرفته اند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی کلینیک تغذیه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی افزود: در حال حاضر تفاوتی در جنسیت وجود ندارد و سفیدی مو در زن و مرد به یک میزان رخ می دهد. انتظار می رود افراد در سن 50 سالگی تقریبا نصف موهایشان سفید شود و این امر کاملا یک روند طبیعی است.

وی اظهارداشت: هم اکنون برخی از مطالعات بیان کرده اند میان سفید شدن مو و ابتلا به برخی از بیماری ها رابطه مستقیمی وجود دارد اما هنوز نظریه آنها به قطعیت نرسیده است؛ به عبارت دیگر سفید شدن زود رس مو( پیش از سن 30 سالگی) دال براین است که ریسک بیماری در آن فرد بالاتر است. برخی افراد در سنین پایین، از هجده الی بیست سالگی موهایشان سفید می شود. سفیدی مو در این سنین می تواند با بیماری های سیستم ایمنی و ابتلا به بیماری های خاص ارتباط داشته باشد. در چنین شرایطی باید علت سفیدی زودرس مو از نظر پزشکی مورد بررسی قرار گیرد.

نقش تغذیه در سفیدی مو

جعفریان با اشاره به اینکه آیا تغذیه نامناسب نیز می تواند در سفیدی زو درس موها نقش داشته باشد، اظهارداشت: در حال حاضر عوامل مختلفی در سفیدی مو نقش دارند. مهمترین عامل ژنتیک است. عامل محیطی مانند تغذیه مناسب نیز می تواند در سفیدی زود رس موها نقش داشته باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم شناسی در گفتگو باسیناپرس بیان کرد: مطالعات نشان داده  افرادی که از سنین پایین موهایشان سفید شده است، معمولا کسانی هستند که ویتامین B12 و اسید فولیک خیلی کمی در بدن و غذایشان دارند. در حال حاضر مهمترین منبع تامین اسید فولیک، سبزی های برگ سبز و تیره رنگ است. غذاهای حیوانی مخصوصا گوشت ها نیز غنی از ویتامین B12 هستند که این افراد می توانند از این طریق اسید فولیک و ویتامین مورد نیازشان را تامین کنند.

وی ادامه داد: همچنین دیگر مطالعات نشان داده اند کمبود برخی از مواد مغذی مانند آهن، کلسیم، مس، ویتامین D نیز در سفیدی زودرس موها نقش بسیار مهمی دارند؛ در حال حاضر رنگ دانه های بدن و موهای ما عمدتا وابسته به عنصر مس است بنابراین اگر کمبود این عنصر در بدن می تواند منجر به سفیدی زودتر موها شود.

به گفته وی، همچنین گروهی از ویتامین های گروه B  مانند بیوتین ارتباط خیلی زیادی با سفیدی مو دارد. احتمال می رود با مصرف بیوتین در دزهای بالای 5 میلی گرم در روز به مدت 6 ماه ، سفیدی زودرس موها قابل برگشت باشد.

چرا مو سفید می شود؟

جعفریان درباره چرایی علت سفید شدن موها به سیناپرس گفت: سفیدی مو به بحث رادیکال آزاد مربوط می شود. وقتی به هر دلیلی از جمله تابش مستقیم نور آفتاب، استفاده از مواد شیمیایی، پرتوهای اطراف و …. رادیکال آزاد در بدن بالا برود، شانس سفیدی موها نیز افزایش پیدا می کند. کمبود مواد مغذی نیز می تواند میزان رادیکال آزاد را بالا ببرد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در حال حاضر هر آن چیزی که بتواند رادیکال های آزاد را مهار کند، تحت آنتی اکسیدان از آن یاد می کنیم. آنتی اکسیدن ها کمک می کنند تا فرایند سفید شدن مو به تاخیر بیفتد. آنتی اکسیدان ها عمدتا در غذاهای گیاهی یافت می شوند. اگر ما بتوانیم به اندازه کافی میوه و سبزی مصرف کنیم، خصوصا میوه و سبزی های رنگی، می توانیم به پیشگیری از سفیدی زودرس موها کمک کنیم.

آیا امکان بازگشت رنگ مو وجود دارد؟

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی کلینیک تغذیه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی گفت: امروزه تبلیغات زیادی پیرامون این مساله وجود دارد که مدعی شده اند با کمک ترکیبات مختلف می توانند سفیدی مو را بازگردانند. این در حالی است که تاکنون هیچ دارو، پماد، پودر و قطره ای به طور قطع وجود ندارد که بتواند سفیدی مو را برطرف کند. حتی این ادعاها در تلویزیون ملی خودمان نیز مشاهده می شود. ادعاهایی که اصلا پایه و اساس علمی ندارند و متاسفانه خیلی از مردم مورد اغفال قرار می گیرند و هزینه های گزافی نیز بابت تهیه آن داروها می پردازند.

وی یادآور شد: مطالعات نشان داده اند سفیدی مو می تواند به علت کم کاری هورمون تیروئید نیز رخ دهد و اگر این کمبود برطرف شود، امکان برگشت رنگ مو وجود دارد. همچنین دیگر مطالعات نشان داده اند کلسیم پانتوتنیک(Calcium Pantothenate) و برخی از داروها مانند پابا یا مصرف برخی از داروهای شیمیایی نیز می توانند باعث سیاهی رنگ مو شوند. این داروها اکنون به عنوان درمان شناخته نمی شوند و در پرتوکل های درمانی سفیدی مو قرار ندارند زیرا عوارض آنها بیشتر از منافع شان است.

وی در پایان اظهارداشت: پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک با بحث ژن درمانی بتوانیم این مشکل را رفع و با قطعیت اعلام کنیم که دارو یا پمادی خاصی باعث برگشت سیاهی مو می شود بنابراین اطلاعاتی که اکنون درباره بازگشت مجدد رنگ مو داده می شود کاملا جعلی و جنبه تبلیغاتی دارد. در حال حاضر تنها امکان دارد با مصرف مواد مغذی که کمبودشان باعث ایجاد سفیدی مو شده است، بتوانیم سیاهی مو را بازگردانیم یا حداقل روند آن را متوقف کنیم.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا