اولین عمل جراحی تمام روباتیک در اروپا

هفته گذشته مرکز اورولوژی فانداسیو پیگورت Fundació Puigvert، پیوند کلیه ای که تماما توسط بازو های روباتیک که با کامپیوتر کنترل می شوند را نظارت کرد. بر طبق گزارش روزنامه اسپانیایی ال پایس El Pais  این جراحی اولین جراحی است که به کمک سیستم روباتیک وینسی (Vinci robotic) در اروپا انجام می شود.

بازوهای روبات به دوربین هایی مجهز است که تصاویر سه بعدی از عمل جراحی را در اختیار دکترهایی که بازوها را کنترل می کنند، قرار می دهد.

بیمار، فردی 25 ساله اسپانیایی که از اختلالات ارثی کلیه رنج می برد و در نهایت این اختلال به از کار افتادگی کلیه منتهی شد. این عمل جراحی پیوند کلیه زیر نظر دو تیم جراحی در مدت 6 ساعت انجام شد و کلیه مادر بیمار را به بیمار پیوند زده شد.

آلبرتو برادا Alberto Breda یکی از جراحان در مصاحبه با روزنامه اسپانیایی در این زمینه گفت: استفاده از ربات های جراح مزیت های بسیاری دارد. این مزیت ها شامل کاهش زمان ریکاوری مریض، کاهش درد ناشی از عمل جراحی، کاهش احتمال از دست دادن خون و ایجاد برش های دقیق نسبت به جراحی های دست انسان دارد.

چندی پیش، جراحان ایتالیایی به کمک روبات وینسی که بازوهای متحرک و دوربین های با کیفیت داشت توانستند بخشی از عمل جراحی کلیه را انجام دهند. پس به هر حال، این عمل جراحی در بارسلونا اولین عمل جراحی کاملا روباتیک در سراسر اروپا به حساب می آید. دکتر های جراح نحوه عملکرد روبات را به صورت مستقیم از طراحان روبات آموزش می بینند.

این گونه از عمل های جراحی می تواند انقلابی در مراقبت های پزشکی اروپا ایجاد کند و همچنین عمل جراحی با فناوری روباتیک می تواند گزینه ای مناسب و ایمنی برای عمل های باز به حساب آید.

دکتر هامبرتو ویلاویسنتو Humberto Villavicencio، رئیس بخش اورولوژی در مرکز فانداسیو پیگورت گفت: عمل جراحی باز می تواند هم برای مریض و هم برای جراح پر مخاطره باشد ولی استفاده از روبات در عمل جراحی به جراح اجازه می دهد تا عمل جراحی را با نهایت دقت انجام دهد. دکتر می تواند به صورت سه بعدی مریض را ببیند و با استفاده از عینک های ذره بینی می تواند زائده ها و تومورها را با دقت بسیار بالا پاکسازی کند.

طبق آمار اعلام شده توسط وب سایت روبات وینسی، این روبات توانسته است تا به امروز 1.5 میلیون عمل جراحی موفقیت آمیز را به نام خود به ثبت برساند.

منبع

 
 
 
 
 
 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا