نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

واکسن های فعلی کووید۱۹ بی اثر می شود

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر از شیوع ویروس کرونای سارس ۲ یعنی عامل بیماری کووید ۱۹ بیش از یک سال گذشته و این ویروس تاکنون جهش های متعددی داشته و در اثر این جهش ها تغییراتی در پروتئین اسپایک یا شاخک های پروتئینی سطح آن رخ داده است. 

پروتئین اسپایک آلفا که در ابتدا در انگلستان شناسایی شده و نوع و بتا که برای اولین بار در آفریقای جنوبی پیدا شده، برای نشان دادن ویژگی های جدید توسط محققان از بیمارستان کودکان بوستون مورد مطالعه قرار گرفتند. بررسی اصلاحات پروتئین اسپایک توضیح می دهد که چرا نوع آلفا به سرعت گسترش پیدا می کند و چگونه فرم بتا از واکنش های سیستم ایمنی فرار می کند.

این یافته ها نشان دهنده اهمیت زیاد شاخک های پروتئینی ویروس کرونا بوده و این اطلاعات و داده ها نشان می دهد که یک واکسن تقویت کننده با واکسیناسیون اصلاح شده برای مقابله با این مسئله مورد نیاز است.

بینگ چن (Bing Chen)، در بخش پزشکی مولکولی بیمارستان کودکان بوستون، در این رابطه گفت: «این جهش ها باعث می شود تا آنتی بادی های تحریک شده توسط واکسن های فعلی کمتر اثر کنند. به همین دلیل نوع بتای این ویروس تا حدی در برابر واکسنهای فعلی مقاوم است و ما فکر می کنیم واکسن تقویت کننده با توالی ژنتیکی جدید می تواند برای محافظت در برابر این نوع جهش یافته ویروس، مفید باشد.»

به گزارش سیناپرس، تمام واکسن های موجود، شاخک های پروتئینی را که در سطح  ویروس کرونای سارس ۲ یافت شده و به ویروس اجازه می دهند تا به سلول های انسانی متصل و وارد آنها شود، هدف قرار می دهند.
در پژوهش هایی که محققان در این رابطه انجام دادند از میکروسکوپ کریو الکترونی (cryo-EM) برای مقایسه پروتئین اسپایک ویروس اصلی با نسخه های آلفا و بتا استفاده شد.

نوع جهش یافته بتا چگونه کارایی واکسن ها را کاهش می دهد؟

با توجه به نتایج ساختاری، جهش در تنوع بتا (که به عنوان B1351 نیز شناخته می شود) بر شکل سطح زائده های پروتئینی در مکان های خاصی تأثیر می گذارد. در نتیجه، آنتی بادی های خنثی کننده ناشی از واکسن کمتر قادر به اتصال به ویروس بتا هستند و این مساله به ویروس کرونا امکان می دهد که حتی در صورت واکسینه شدن افراد، بتواند از سیستم ایمنی بدن عبور کند.

در این پژوهش ها همچنین مشخص شد که جهش در شکل بتا، توانایی اتصال پروتئین اسپایک به ACE2 را کاهش می دهد، به این معنی که انتقال آن از نوع آلفا کمتر است. به گزارش سیناپرس، تحقیقات در مورد نسخه آلفای ویروس کرونا (B117)، نشان می دهد که تغییر یک اسید آمینه در پروتئین اسپایک به اتصال بهتر ویروس به گیرنده های ACE2 کمک می کند و باعث عفونت بیشتر آن می شود. 

با این حال، به نظر می رسد آنتی بادی های تولید شده توسط واکسن های فعلی قادر به خنثی سازی این نسخه هستند اما آیا واکسن ها می توانند در برابر انواع جهش یافته دیگر و جدیدتر نیز موثر واقع شوند؟ 

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در اخرین شماره مجله دانش (Science) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل