نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کرونا مدت ها قبل از شناسایی در حال آلوده کردن مردم بود

به گزارش سیناپرس، اولین مورد رسمی شناسایی شده ویروس کرونا در اوایل دسامبر سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاده و طی مدت زمانی کوتاه این بیماری در سراسر جهان شیوع یافت. طی دو سال گذشته پژوهشگران به بررسی منشا این بیماری پرداخته و  شواهد متعددی نشان می دهد که نخستین مورد ظهور این ویروس ممکن است پیش از تصورات اولیه باشد.

در این مطالعه، محققان انگلیسی تحلیلی جدید انجام داده و نتیجه گرفتند که  نخستین مورد  مبتلا به کووید ۱۹ بین اوایل اکتبر و اواسط نوامبر ۲۰۱۹ در چین رخ داده است و به احتمال زیاد تاریخ ظهور اولیه این بیماری حدود ۱۷ نوامبر سال ۲۰۱۷ باشد.

دیوید رابرتز، نویسنده ارشد این مطالعه و پژوهشگر دانشگاه کنت، در ایالات متحده در این رابطه گفت: روشی که ما استفاده کردیم در ابتدا توسط من و یکی از همکارانمان برای بررسی نحوه ظهور و زوال عوامل بیماری زا توسعه یافته بود اما در اینجا ما از آن برای شناسایی زمان پیدایش و گسترش ویروس کرونا استفاده می کنیم.به گزارش سیناپرس، این برنامه جدید در زمینه اپیدمیولوژی، فرصتی های تازه ای برای درک ظهور و گسترش بیماری ها فراهم می کند، زیرا فقط به مقدار کمی داده نیاز دارد. 

در این مطالعه، اعضای این تیم تحقیقاتی یک مدل ریاضی را که در ابتدا برای تعیین تاریخ انقراض یک گونه خاص جانوری توسط دانشمندان حفاظت از محیط زیست ساخته شده بود، مورد استفاده مجدد قرار داد.

در ادامه، پژوهشگران روش مورد نظر را معكوس كردند تا بر اساس زمان وقوع اولین موارد شناخته شده در ۲۰۳ كشور مختلف جهان، تاریخ ایجاد کرونا را شناسایی و به منشا ابتدایی آن برسند.به گزارش سیناپرس، اعضای این تیم تحقیقاتی با بررسی اطلاعات به دست آمده همراه با عقب انداختن تاریخ احتمالی ثبت مورد اول ابتلا به کرونا، دریافتند که بر اساس این الگو، همه گیری با سرعت بیشتری نسبت به آنچه به طور رسمی پذیرفته شده، گسترش می یابد.

به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل های جدید تخمین می زند که اولین مورد خارج از چین در سوم ژانویه سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاده و اولین مورد در اروپا در کشور اسپانیا بوده که در ۱۲ ژانویه سال ۲۰۲۰ ثبت شد. در ادامه، نخستین مورد کرونا در آمریکای شمالی در ایالات متحده و در ۱۶ ژانویه رخ داده است. به این ترتیب مشخص می شود سرعت انتشار این بیماری با روند ثبت اولیه آن همخوانی نداشته و احتمالا ویروس کرونا چند هفته پیش از آن چه تاکنون تصور می شد، ظاهر شده است. 

کسب اطلاعات بیشتر در مورد ریشه های کرونا می تواند درک ادامه شیوع آن را بهبود بخشیده و همچنین می توان از این روش برای درک بهتر شیوع سایر بیماری های عفونی در آینده استفاده کرد.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این یافته ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی PLOS Pathogens به صورت آنلاین منتشر شده و در اختیار محققان قرار دارد.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل