نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آنالیز تابوت مومیائی کشف شده در قطب شمال

پژوهشگران در پی کشف یک تابوت ساخته شده از جنس چوب درخت غان در مناطق مجاور قطب شمال واقع در سیبری ، اقدام به بررسی و انجام تحقیقات جدیدی روی آن کردند . این تابوت چند هفته پیش به همراه تعدادی مومیائی یخ زده در گورستان زلن یار Zeleny Yar necropolis کشف شده بود . دانشمندان پس از کشف این تابوت ، اقدام به تصویر برداری ام آر آی از آن کرده و در نهایت موفق به گشودن آن شدند .

در همین زمینه آلسکاندر گوسف Alexander Gusev از پژوهشگران مرکز مطالعات قطب شمال Center for the Study of the Arctic در گفتگو با سیبریان تایمز The Siberian Times  اعلام کرد : " بقایای کشف شده در داخل این تابوت به یک پسر بچه شش یا هفت ساله تعلق دارد . البته ما هنوز قادر به تعیین دقیق جنسیت این جسد نشده ایم و بر اساس وجود یک تبر برنزی و چند شی تیز دیگر که کاربری آن ها مشخص نیست ، در کنار این جسد ؛ حدس می زنیم که جسد فوق به یک پسر بچه تعلق داشته باشد .

به گفته پزوهشگران ف این جسد نیز به مانند سایر اجساد باستانی کشف شده در منطقه فوق ، به دلیل قرار گرفتن در لایه یخزده زمین ، به صورت طبیعی مومیائی شده است . روی صورت ، شکم و سینه جسد نیز صفحات مسی با استفاده از نوارهای چرم پیچیده شده اند .

آلسکاندر گوسف در این رابطه اعلام کرد : " جسد این پسر بچه توسط دو لایه از پوست خز حیوانات پوشانده شده است . یکی از این لایه ها از جنس پوست گوزن قطبی بوده و موهای بلندی دارد . لایه دوم دارای موهای نرم تری بوده و تشخیص نوع حیوانی که از پوست وی برای کفن کردن جسد استفاده شده ، تنها پس از انجام آزمایش مشخص خواهد شد . نمونه ای پوست جهت شناسائی به ازمایشگاهی در اکاترینبورگ  Ekaterinburg فرستاده شده است . "

در داخل این تابوت همچنین یک گردن آویز برنزی به شکل خرس و حلقه ای مقدس یک معبد نیز  کشف شده است . لازم به توضیح است که پیش از این در تاریخ هجدهم تیر ماه خبر کشف این تابوت و تعدادی جسد مومیائی  اعلام شده بود ، در این محوطه پنج مومیائی به دست آمده که همه آن ها با لایه های مسی پوشانده شده بودند و برای پوشش جسد نیز از پوست گوزن ، پوست سگ آبی ، پوست گرگ سانان و خرس استفاده شده بود . یکی از این مومیائی ها به مردی تعلق دارد که دارای اشیا تزئیناتی به شکل سر خرس بوده و یک تبر آهنی نیز به همراه وی دفن شده است . گفتنی است بر پایه فلزات کشف شده در این محوطه و آنالیز و آزمایش های تعیین سن انجام شده روی این اشیا ، مشخص شد که این اجساد به قرون دوازدهم و سیزدهم میلادی تعلق دارند .

این مومیائی ها همگی به  موزه شمانوفسکی Shemanovsky Museum در شهر سالخارد Salekhard منتقل شده اند و   در یک فریزر ویژه نگهداری می شوند . "

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل