اگر کرونا گرفتید این غذاها را بخورید

به گزارش سیناپرس،خوردن غذاهی مناسب در زمان ابتلا به کرونا و سایر بیماری ها می تواند به ایجاد یک سیستم ایمنی قوی و همچنین قدرت دادن به شرایط جسمانی افراد، کمک کند. به اعتقاد پژوهشگران، غذایی که مصرف می کنید نقش اصلی را در سرعت بهبودی شما دارد. داشتن دانش صحیح در مورد غذا و  اینکه خوردن چه موادی به بدن شما کمک کرده برخی مواد غذایی چه مضراتی دارند، باعث بهبود سریعتر می شود.

از آنجا که بیمارانی که از نظر آزمایش کرونا مثبت بوده اند با علائمی مانند مشکلات دستگاه گوارش ، از دست دادن حس بویایی ، از دست دادن قدرت چشایی و مشکلات بلع روبرو می شوند ، بنابراین رژیم غذایی آن ها در طول بیماری باید متمرکز و متعادل باشد. همچنین درک مهم بیماری های زمینه ای فرد مبتلا مانند فشار خون ، دیابت ، بیماری کلیوی و مشکلات قلبی برای انتخاب نوع مناسب رژیم بسیار مهم است.

در اینحا چند پیشنهاد غذایی برای بیمارانی که از کرونا رنج می برند ،ذکر شده است:

به مواد غذایی فاقد کالری نه بگویید

در بیشتر موارد ، بیماران چاقی که کرونا گرفته اند، از مشکلات تنفسی ، ضعف سیستم ایمنی بدن و کاهش حجم ریه رنج می برند. آنها همچنین در برابر ذات الریه و مسائل قلبی آسیب پذیرتر هستند. از این رو ، مهم است که یک بررسی در مورد وزن و کالری دریافتی خود انجام دهید.به گزارش سیناپرس، با این حال ، پس از بهبودی از عفونت ویروس کرونا ، برای کنار آمدن با فعالیت های روزانه ، مقدار اضافی انرژی لازم است. این انرژی مورد نیاز اضافی را مصرف مواد غذایی مانند برنج ، سیب زمینی ، غلات کامل ، آجیل ها و …  در رژیم غذایی شما را تأمین می کند. بهتر است از مصرف مواد غذایی مضر  مانند هله هوله ها یا نوشیدنی های شیرین در طول کرونا خودداری کنید.

مصرف هرچه بیشتر غذاهای غنی از پروتئین

توصیه می شود بیماران مبتلا به کرونا در دوره نقاهت خود  پروتئین زیادی در روز مصرف کنند. گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ از جمله منابع غنی پروتئین بوده و افراد گیاهخوار نیز حتما موادی همچون غلات ، عدس ، حبوبات ، لبنیات ، سویا ، مغزها و دانه ها را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

میوه ها و سبزیجات بیشتری مصرف کنید

میوه ها و سبزیجات تازه ، پحاوی مقادیر زیادی فیبر، فولات ، ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. برای کسب نتیجه بهتر ، همه آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. بسیاری از میوه ها ، سبزیجات و گیاهان دارای خواص تقویت کننده سیستم ایمنی هستند زیرا در آن ها مواد شیمیایی گیاهی و ترکیبات فعال زیستی به وفور وجود دارد.

آب کافی بنوشید

عفونت ها می توانند بدن را کم آب کنند. بنابراین ، هنگامی که  به کرونا مبتلا شده اید، تامین آب بدن بسیار مهم است. هر روز ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید. به عنوان بخشی از رژیم روزانه خود ، آبگوشت ، سوپ و آب میوه های دیگر مصرف کنید. به گزارش سیناپرس،به طور جدی توصیه میشود به جای میوه های منجمد یا کنسرو شده، میوه ها و سبزیجات تازه را انتخاب کنید.

برخی از دیگر مواردی که باید در هنگام ابتلا به کرونا رعایت کنید عبارتند از:

•    اطمینان حاصل کنید که غذای شما  تازه پخته شده است و سعی کنید تا حد امکان غذای خانگی را مصرف کنید.
•     از رعایت پروتکل های بهداشتی اطمینان حاصل کنید. سبزیجات و میوه ها را قبل از استفاده بشویید و دستان خود را قبل و بعد از غذا بشویید.
•     به دلیل از بین رفتن حس چشایی و بویایی ممکن است خیلی سریع احساس سیری کنید. غذا را به مقدار کمتری مصرف کنید اما مطمئن شوید که وعده های غذایی مکرر هستند.
•    در صورت گلودرد یا مشکل در بلع ، از خوردن غذای سفت خودداری کنید. غذای نرم و له شده مصرف کنید.
•     از داشتن خواب مناسب در شب اطمینان حاصل کنید. تمرینات کوتاه مدت با مدت زمان کمتر نیز به بهبود شما کمک خواهد کرد.
نکاتی برای افراد بدون علامت یا کسانی که علائم خفیف دارند
به اعتقاد پزشکان فقط افرادی که دچار کرونای حاد شده اند نباید نگران نوع رژیم غذایی خود باشند. حتی افراد بدون علامت و یا کسانی که علائم خفیف داشته و در قرنطینه خانگی هستند باید برای بهبود سریعتر مراقب رژیم غذایی خود باشند. این توصیه ها برای افرادی است که دچار کرونای خفیف شده اند:
•    آب کافی مصرف کنید. هیدراته نگهداشتن بدن بهترین راه برای جلوگیری از اثرات مضر کرونا است.
•    مصرف پروتئین برای مراقبت از بافت ها و عضلات آسیب دیده ضروری است. علاوه بر این ، پروتئین به بهبودی از ضعف پس از بیماری کمک می کند.
•    ریز مغذی ها نیز باید مصرف شوند زیرا نقشی اساسی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می کند. سبزیجات ، میوه ها ، آجیل ها و دانه ها از منابع اصلی عناصر ریز مغذی هستند.
•    غذای آسان هضم را انتخاب کنید.
•    مصرف نمک و شکر را محدود کنید.
•    غذای غنی از فیبر منجر به سیستم گوارشی سالم شده و احساس سیری طولانی مدت را ایجاد می کند که به جلوگیری از پرخوری کمک می کند.
•    از مصرف الکل خودداری کنید. الکل بخشی از یک رژیم غذایی سالم نیست. همچنین سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند. استفاده از آن توانایی بدن شما را برای کنار آمدن با بیماری های عفونی از جمله کرونا تضعیف می کند.

 

گزارش: احسان محمدحسینی
منابع:Thehealthsite-consumer.healthday- livescience

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا