چرا برخی کودکان در یادگیری مشکل دارند؟

به گزارش سیناپرس، بسیاری از والدین از این موضوع ناراحت هستند که فرزندشان به نسبت همسالان خود قادر به یادگیری مطالب نیستند. از منظر علمی به این پدیده، اختلال یادگیری یا (Learning disability) گفته می شود. در وهله نخست باید تاکید کرد لزوما همه کودکانی که دچار اختلال یادگیری بوده یا اینکه در آموختن دروس خود دچار مشکل هستند، در گروه کودکان استثنایی قرار نمی ‌گیرند. این اختلال در پسران بیشتر از دختران دیده می‌شود. 
کودکانی که دچار این اختلالات هستند، از ظاهری طبیعی، رشد جسمی، قد و وزن‌ به هنجار و طبیعی برخوردارند و هوش آن‌ ها در حد عادی است. آن ها  به خوبی صحبت می‌ کنند در برقراری ارتباط با کودکان دیگر و سایر افراد مشکلی ندارند اما توانایی لازم برای به جریان اندازی اطلاعات و بیان کردن و نوشتن آن‌ ها را ندارند.

به گزارش سیناپرس، در واقع بر اثر یک یا چند فرایند روانی، این کودکان که به درک کردن با استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط می‌ شود، اختلال ایجاد شده است که به شکل عدم توانایی کامل در پاسخ دادن به سؤالات، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا انجام محاسبات ریاضی ظاهر می‌شود.

چرا این پدیده به وجود می آید؟

تا کنون علل بروز اختلالات یادگیری به طور دقیق عنوان نشده و عامل یا عوامل ایجاد کننده این مشکل تقریباً مبهم باقی مانده است. بررسی ‌های پزشکی، روان‌ شناسی، تعلیم و تربیت گروهی از عوامل را در ظهور این عارضه موثر دانسته‌ اند. به گفته کارشناسان علوم روان شناسی، عوامل آموزشی و ضعف‌ هایی که در این حیطه وجود دارد، عوامل محیطی از جمله تغذیه، بهداشت، سلامت و عدم انگیزه های حسی در رشد کودک، عدم تحریک زبانی در رشد کودک،عدم رشد اجتماعی و عاطفی مناسب،  عوامل روانی،عوامل ژنتیکی، عوامل متابولیکی، تاخیر در رشد و حتی نقص جزیی در کار مغز، گروهی از دلایل و عواملی هستند که در بروز اختلالات یادگیری کودکان نقش دارند.

پژوهشگران موسسه کارولینسکا سوئد در مطالعات جدید خود دریافتند تاثیر درد در ضمیر ناخودآگاه انسان، نقش مهمی در یادگیری انسان و سطح ادراک وی از اطراف داشته و هر چه بر میزان این درد افزوده شود، ضمیر نا خودآگاه وسطح ادراک فرد با اختلال بیشتری رو به رو می ‌شود. 

به گزارش سیناپرس،پژوهشگران انجمن ائتلافی علوم ژنتیک آمریکا نیز در مطالعات جدید خود به بررسی نقش ژنتیک در پروسه یادگیری پرداخته و در بخش نخست مطالعات خود موفق به شناسایی ۷۴ بخش در ساختار ژنوم انسانی شدند که با قدرت اکتساب و یادگیری در ارتباط هستند.

مطالعات جدید پژوهشگران دانشگاه مک گیل و موسسه بهداشت روانی دانشگاه داگلاس کبک کانادا نیز نشان می دهند که خواب مناسب و کامل باعث می‌شود تا کودکان در دروس ریاضیات، زبان و روخوانی عملکرد بهتری داشته باشند و همچنین این خواب خوب در موفقیت های تحصیلی آینده آن ها  تاثیر گذار خواهد بود. 

علائم را شناسایی کنیم

مهمترین علائمی که نشانگر اختلال یادگیری در کودکان است، عبارت اند از:  اشکال در فهمیدن و پیروی کردن از دستورالعمل ‌ها، اشکال در به یاد آوردن گفته ها ودستوراتی که داده شده، ضعف هماهنگی در راه رفتن، ورزش کردن یا مهارت هایی از قبیل نگه داشتن یک مداد، گم کردن وسایل مورد نیاز برای تکالیف مانند کتاب‌ های مدرسه یا جا گذاشتن آن ‌ها، اشکال در فهمیدن مفهوم زمان، انجام ندادن یا مقاومت در انجام تکالیف یا فعالیت هایی که نیاز به خواندن، نوشتن یا درک مفاهیم ریاضیات دارد، اظهار اعتراض و خصومت یا واکنش ‌های هیجانی شدید در مدرسه یا در زمان انجام تکالیف تحصیلی، روخوانی دشوار ، کند و نادرست کلمات، اشکال در درک معنی مطالب، مشکلات هجی کردن، اشکالات بیان نوشتاری، اشکال در یادگیری مفاهیم و معانی اعداد یا محاسبات، اشکال در استدلالات ریاضی. 

پیشگیری و درمان

اختلالات یادگیری یکی از مشکلات رایج در کودکان است که روی توانایی ها و مهارت های فرد تاثیر می گذارد و موجب بروز مشکلاتی در تحصیل و زندگی او می‌ شود. در تشخیص اولیه این مشکل والدین کودک نقش به سزایی خواهند داشت. به گزارش سیناپرس،پس از تشخیص و مراجعه به پزشک مرحله درمان کودک آغاز می‌شود. پس از تشخیص، مراجعه به یکی از مراکز فعال و شناخته شده در حوزه درمان اختلالات یادگیری می توان درمان را آغاز کرد. 
به گزارش سیناپرس، هیچ دارویی برای درمان اختلالات یادگیری وجود ندارد. معمولا مراکز درمانی از گروهی متخصص و کارشناس برخوردارند که با توجه به نوع و میزان اختلال کودک، سن و سابقه خانوادگی برنامه ای درمانی برای کودک در نظر گرفته و کار را شروع می کنند. با توجه به میزان گسترده این اختلال، زمان درمان نیز متغیر خواهد بود. معمولا پس از درمان، کودک در مراحلی کوتاه مورد آزمایش و بررسی قرار می گیرد تا از نتیجه درمان اطمینان حاصل شود. 

برای پیشگیری از اختلالات یادگیری در کودکان باید اقدامات لازم را پیش ورود کودک به مدرسه آغاز کرد. با انجام  فعالیت ها و بازی های هدفمند می توان به تحریک بخش هایی از مغز که در اختلال یادگیری دخالت دارند، پرداخت. 

تقویت جهت یابی، سازگاری تحریکات حسی-حرکتی و یکپارچگی حسی حرکتی، ایجاد تعادل و هماهنگی، تقویت قدرت ماهیچه های حرکتی، تقویت مهارت های ادراکی- حرکتی پایه و تمیز ادراکی، تقویت مهارت های شناختی ( نگهداری ذهنی- حافظه- تمرکز- توجه)، تقویت مهارت های رشد و مهارت های گفتاری و اجتماعی، آشنایی با روش های یادگیری، پرورش انگیزه و تقویت اعتماد به نفس در پیشگیری از اختلالات یادگیری کودکان کمک به سزایی خواهد کرد. 

باورهای غلط در مورد اختلال یادگیری 

اختلالات یادگیری مختص کودکان است: این باور اشتباه است و ممکن است این اختلالات در بزرگسالان نیز بروز کند. در واقع اگر این اختلالات در بزرگسالان بروز کند زندگی روزمره آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. 

کودک من شیطان است و مشکلی ندارد: پذیرفتن این مساله که فرزند آن ها دارای اختلال یادگیری است برای بسیاری از خانواده ها دشوار بوده و به همین دلیل سعی می کنند با عادی جلوه دادن شرایط، موضوع را نادیده بگیرند. در صورت مشاهده علائم این اختلال بهتر است مساله را با مشاور مطرح کنید زیرا این اختلال هر چه زودتر درمان شود، نتیجه بهتری عاید خواهد شد.

اختلال در یادگیری همان عقب ماندگی است: این باور نیز کاملا غلط بوده و باید در نظر داشت که اختلال یادگیری به هیچ عنوان به عقب ماندگی ارتباطی نداشته و کودکان دارای این اختلال دارای هوشی عادی هستند. 

گزارش: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا