از عرق سوز شدن نوزادان پیشگیری کنید

به گزارش خبرنگاری سیناپرس، هرچند عرق سوز شدن نوزاد و کودک خطرناک نیست و معمولا با خنک کردن پوست و پرهیز از قرار دادن کودک و نوزاد در معرض گرما بهبود می ‌یابد اما یکی از عوارض بسیار نادر عرق سوز شدن کودکان و نوزادان خستگی ناشی از گرماست که اگر به موقع درمان نشود، منجر به سکته گرمایی و آسیب به ارگان ها یا حتی مرگ می شود؛ سکته گرمایی زمانی اتفاق می ‌افتد که بدن یک کودک بیش از توان تحمل خود، گرما تولید کند.

اصلی ترین دلایل عرق سوز شدن کودکان و نوزادان

هرچند اصلی ترین علت عرق‌ سوز شدن کودک و نوزاد مربوط به بسته شدن منافذ عرق و خارج نشدن آن از سطح پوست است اما دلایل متعدد دیگری نیز برای ایجاد عرق سوز شدن وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.

واکنش ‌های آلرژیک: پوست نوزاد بسیار حساس است به همین دلیل گاهی نسبت به استفاده از مواد پاک کننده و تحریک کننده مانند شامپو، صابون یا محصولات پوستی حساسیت نشان می دهد بنابراین شما باید محصولات و صابون هایی را با حداقل حساسیت انتخاب کنید.

تحریکات پوستی: یکی از رایج ترین تحریکات پوستی در نوزادان و کودکان نوپا اینترتریگو( نوعی راش) است؛ این نوع راش ها در نواحی چین دار بدن که مستعد رطوبت و رشد باکتری هستند، بروز پیدا می کند و معمولا در کودکان چاق بیشتر مشاهده می شود.

عفونت های قارچی: ایجاد مشکلات قارچی در نوزادان نیز می تواند یکی از علت های رایگان عرق سوز شدن کودکان باشد. مخمرها یکی از شایع ترین این عفونت هاست که در مکان های مرطوب و چین خوردگی ها رشد پیدا می کنند؛ مثلا هنگام تغذیه کودک با شیر مادر، امکان بیرون ریختن مقداری شیر و ایجاد رطوبت در اطراف گردن وجود دارد. این نواحی می توانند مستعد عفونت ها باشند.

تحریکات بزاق: گاهی عرق سوز شدن به علت تحریکات بزاق کودک هنگام دندان در آوردن است. تحریکات بزاق باعث مرطوب شدن چانه و گردن و در نهایت خارش و عرق سوز شدن آن ناحیه می شود.

 راه های پیشگیری

راهکارهایی برای کمک به التیام عرق ‌سوز و احساس راحتی بیشتر نوزاد و کودک وجود دارد که برخی از آنها عبارت است از:
1-کودک خود را با پوشاندن لباس‌ های گشاد و سبک، خنک و راحت نگاه دارید.

2-در هوای گرم یا مرطوب، لباس نخی خنک و عرق گیر به تن کودک بپوشانید؛ استفاده از لباس نخی خنک از عرق سوز شدن پوست کودک جلوگیری می کند.

3- از پوشاندن لباس ‌هایی با الیاف مصنوعی و پلاستیکی به تن کودک‌ تان بپرهیزید.  بهتر است به جای لباس های با الیاف مصنوعی از پارچه های طبیعی استفاده کنید. پارچه ‌های طبیعی (مانند کتان) خاصیت جذب دارند و برخلاف ترکیبات مصنوعی به بدن کودک اجازه می دهد تا بیشتر عرق کند.

4- در روز‌های خیلی گرم کودک را در خانه نگه دارید. در صورتی که بیرون می روید به دنبال مکان‌ های خنک یا سایه ‌دار برای نشستن یا بازی برای کودک باشید.

5- به اندازه کافی به کودک شیر( شیر مادر)، آب و مایعات بدهید تا بدنش دچار کم آبی یا دهیدراته نشود.

6- درجه حرارت بدن کودک خود را به طور مرتب بررسی کنید. اگر مرطوب و گرم باشد، درجه حرارت بدن او بالاست و گرمش است.

7-به گردن و فک و سایر نقاطی که مستعد رطوبت هستند، توجه بیشتری داشته باشید؛ این نواحی را با آب سرد شستشو دهید و سعی کنید حد امکان این نواحی را خشک نگه دارید.

8- از پودرهای بچه استفاده نکنید؛ پودرهای بچه علاوه بر ایجاد مشکلات تنفسی و تحریک ریه‌ های کودک، منافذ پوست را مسدود می کنند و درجه حرارت پوست را بالاتر می برند.

9- ناخن‌ های کودک را حتما کوتاه کنید تا قسمت های عرق‌ سوز شده را خراش ندهد. شب ‌ها نیز می توانید دست ‌های کودک را در یک کیسه کوچک پارچه ‌ای قرار دهید تا حین خواب، پوست خود را خارش ندهد.

10-از مصرف کرم و پمادهایی حاوی وازلین یا روغن‌های معدنی پرهیز کنید زیرا می ‌تواند منافذ پوست را بیشتر مسدود کند.

11-به جز با دستور پزشک کودکتان، از پمادها یا کرم ‌ها روی جوش‌ های عرق ‌سوز استفاده نکنید.

12-در صورت تایید پزشک از لوسیون کالامین یا کمپرس سرد برای تسکین خارش پوست نوزاد استفاده کنید.

13-با رعایت دمای آب و در نظر گرفتن شرایط جسمی نوزادتان او را هر روز تا زمانی که مشکل رفع شود به حمام برده و یک شستشوی ملایم برایش انجام دهید.

14-اگر کودک را حمام کردید بدنش را با حوله خشک نکنید. بگذارید بدن کودک به وسیله جریان هوا یا پنکه خود به خود خشک شود.

15-استفاده از دستگاه تهویه برای شب های گرم در اتاق نوزاد توصیه می شود. اگر تهویه ندارید در اتاق کودک پنکه روشن کنید؛ پنکه را با فاصله از کودک قرار دهید تا باد مستقیم به او نخورد و احساس سرما نکند.

16-اگر جوش‌ ها پس از سه یا چهار روز از بین نروند و وخامت یابند و یا اگر کودک دچار تب شود، حتما باید به نزد پزشک مراجعه کنید.

چند درمان خانگی

استفاده از کمپرس آب سرد: یک لیف نرم یا پارچه نخی تمیز را با آب یخ خیس کنید و به ‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی ناحیه ‌ای عرق‌ سوز شده بگذارید. به ‌مدت ۲ تا ۳ روز، این کار را در هر ۴ تا ۶ ساعت تکرار کنید.

استفاده از جوی دوسر: یک فنجان جوی دوسر را آسیاب کرده و به وان آب سرد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مثل شیر شود. سپس نیم ساعت کودک را در آب بنشانید. در پایان بدن او بشوید و با حوله ‌ای نرم خشک کنید.

استفاده از ماست: ماست سرد را به ‌مدت ۱۵ دقیقه روی پوست عرق ‌سوزشده‌ کودک بگذارید. سپس پوست را با آب سرد بشویید و در پایان به آرامی با حوله‌ ای نرم خشک کنید.

استفاده از خیار: خیار را نازک و قطعه قطعه کنید. سپس آن را درون آب سرد بگذارید و به‌ مدت ۱۰ دقیقه روی پوست عرق سوز شده و آسیب دیده بگذارید. در طول هفته، این کار را روزی ۳ بار انجام بدهید.

استفاده از جوش شیرین: یک قاشق چای‌ خوری جوش ‌شیرین را به یک فنجان آب ‌سرد اضافه کنید. سپس یک پارچه آغشته به این آب را ۱۰ دقیقه روی نواحی عرق ‌سوز شده کودک قرار دهید.

گزارش: بیتا اکبری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا