قوطی های فلزی نوشیدنی و افزایش فشار خون

سیناپرس: بیسفنول ای یکی از رایج ترین مواد شیمیایی است که در محصولاتی نظیر بطری های پلاستیکی و نیز لایه داخلی قوطی مواد غذایی یافت می شود. پژوهش جدیدی که در مورد تاثیر این ماده بر روی سلامتی انسان به انجام رسیده نشان می دهد که بیسفنول ای می تواند به ایجاد فشار خون بالا بیانجامد. گفتنی است فشار خون بالا یکی از عوامل ایجاد کننده مشکلات قلبی و عروقی به شمار می رود.

تاکنون شواهدی به دست آمده که نشام می دهد بیسفنول ای می تواند از لایه داخلی محافظ قوطی های نوشیدنی و مواد غذایی به محتوای غذایی آن نفوذ کند. پیش از این، پژوهشی دیگر نشان داد محتوای بیسفنول ای موجود در ادرار افرادی که به مدت 5 روز از سوپ بسته بندی شده درون قوطی استفاده می کردند، بیش از 1000 درصد بیشتر از افرادی بود که سوپی با مواد تازه می خوردند.

مطالعه جدید مشخص کرد که مصرف دو قوطی نوشیدنی درون قوطی فلزی می تواند سبب افزایش فشار خون سیستولیک به میزان 5 میلی متر جیوه شود. گفتنی است افزایش فشار خون سیستولیک به میزان 20 میلی متر جیوه سبب دوبرابر شدن خطر بروز بیماری های قلبی عروقی می شود.

در این مطالعه، 60 فرد بالای 60 سال شرکت داشتند. این افراد در طی دوره آزمیاش، سه وعده غذا می خورند و در هر وعده نیز به صورت تصادفی شیرسویای موجود در قوطی فلزی و یا بطری شیشه ای مصرف می کردند. دو ساعت پس از مصرف غذا، فشار خون، ضربان قلب و نیز غلظت بیسفنول ای موجود در ادرار آنها مورد اندازه گیری قرار می گرفت. البته از این افراد خواسته می شد که در طی این دو ساعت، چیز دیگری مصرف نکنند و حداقل تا هشت ساعت قبل از وعده بعدی هم چیزی نخورند. دلیل انتخاب شیر سویا این بود که این ماده غذایی فاید هر گونه مواد افزایش دهنده فشار خون است.

بررسی داده ها مشخص کرد که غلظت بیسفنول ای در ادرار افرادی که شیر سویای موجود در قوطی فلزی را مصرف کرده بودند 1600 درصد بیشتر از گروه دومی که شیر سویای موجود در بطری شیشه ای را نوشیده بودند افزایش یافته بود. همچنین فشار خون افرادی که از قوطی فلزی شیر سویا مصرف کرده بودند، 4.5 میلی متر جیوه افزایش یافته بود.

این دانشمندان هشدار می دهند که بهتر است تا حد امکان از مصرف نوشیدنی های موجود در قوطی های فلزی خودداری کرد. آنها همچنین ابزار امیدواری کرده اند که در آینده، تولیدکنندگان قوطی های فلزی بتوانند جایگزینی سالم و کم خطرتر برای بیسفنول ای بیابند.

این پژوهش در ژورنال Hypertension منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا