شیر آنتی کووید در اصفهان تولید شد

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، معاون مرکز ویروس شناسی دانشگاه اصفهان در گفتگو با خبرنگار سیناپرس اصفهان اظهار داشت: در شرایطی که موج چهارم کرونا را پشت سر گذاشته ایم، تولید شیر های آنتی کووید از دام در فاز نهایی کارآزمایی بالینی خود قرار دارد و چنانچه مصرف این شیر در جامعه همگانی شود، در برابر کرونا به ایمنی جمعی دست خواهیم یافت.

حسن نیلی احمدآبادی افزود: تولید این شیرها با همکاری تیم تحقیقاتی متشکل ازتعدادی محقق و متخصص ویروس شناس ازدانشگاه اصفهان، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و شرکت داروسازی رازی، در حال انجام است.

وی افزود: شیرهای آنتی کووید، حاوی پادتن اختصاصی ضد ویروس کرونا است و این شیر اکنون در مرحله نهایی کارآزمایی بالینی است، ایمنی محصول در فاز اول مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار گرفته است و گزارش های دریافتی از مراحل اجرایی فاز نهایی کارآزمایی بالینی  روی بیماران سرپایی که در منزل مورد مراقبت قرار می گیرند و تست تشخیصی کرونای آنها مثبت شده  یا کسانی که با افراد بیمار در ارتباط هستند تا به امروز خبر از موثر بودن در جریان بهبودی بیماران دارد.

نیلی احمدآبادی در تشریح نحوه تولید این شیر خاطر نشان کرد: این شیر با تحریک سیستم ایمنی گاو با واکسن حاوی ویروس غیرفعال کووید ۱۹ تهیه شده است، این شیر برای اولین بار در دنیا به منظور مقابله با ویروس کووید19 تولید شده که پیش ازاین نیز برای مقابله با ویروس ایدز از این روش استفاده شده بود.

وی ادامه داد:  چنانچه مجوزهای لازم از طرف دانشگاه علوم پزشکی و دولت برای این محصول داده شود، میتوان این شیر را به کل خاورمیانه صادر کرد و از این طریق به ارز آوری کشور هم کمک کرد، همچنین چون اصفهان قطب تولید شیر در ایران است و روزانه 4هزار و 400 تن شیر تولید کرده و به هفت استان صادر می کند، می توان از این پتانسیل برای  تولید شیر آنتی کووید به خوبی استفاده کرد تا کمک شایانی به اقتصاد اصفهان و ایران کند.

عضو کمیته پدافند غیرعامل استان در ادامه نیز به چالش ها و تولید مواد پروتئینی در شرایط تحریم اشاره کرد  و تاکید داشت: می توان از این صنعت برای رونق اقتصادی کشور بهره برد، چرا که با سرمایه گذاری دولت در بخش کشاورزی و دامپروری، روش جدیدی برای ورود ارز به کشور رقم می خورد که مزایایی نسبت به ارز آوری از طریق فروش نفت  دارد.

وی عنوان کرد: به عنوان مثال یکی از مزایای سرمایه گذاری  روی بخش کشاورزی و دامپروری این است که این صنعت هیچ وابستگی به خارج ندارد، زیرا هم نیروی انسانی، هم شرایط سخت افزاری و هم دانش فنی در داخل وجود دارد، از طرف دیگر ارزی که از این طریق وارد کشور میشود در این شرایط سخت تحریم  برای کشور سودمند بوده است.

نیلی احمدآبادی به حامیان این پروژه هم اشاره کرد و اظهار داشت: مرکز ویروس شناسی دانشگاه اصفهان، شرکت نوآوران واکسن زیتون، صندوق توسعه زیست فناوری معاونت علمی و تحقیقاتی ریاست جمهوری، شهرک علمی تحقیقاتی و صنایعی نظیر شرکت فولاد مبارکه، پالایشگاه اصفهان، شرکت داروسازی رازی و ذوب آهن از این پروژه حمایت کرده اند.

گفتنی است؛ افرادی که تست تشخیصی PCR کرونای آنها مثبت است و مایل هستند شیر آنتی کووید را به صورت رایگان دریافت کنند می توانند از ساعت ۸:۳۰ الی 14 با شماره ۳۵۵۹۱۸۳۱-۰۳۱تماس بگیرند و برای دریافت شیر اقدام کنند، قابل توجه است افرادی که مبتلا به کرونا شده اند باید این شیر را در دو نوبت به فاصله ۱۲ ساعت مصرف کرده و بعد از مصرف شیر آنتی کووید تا یک ساعت از میل کردن نوشیدنی و خوراکی خودداری کنند.

گزارش: مولود عبداللهی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا