نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت دوربین های چند طیفی برای شناسایی منابع آب شیرین

دکتر جلال روح الله نژاد مجری طرح بومی سازی ساخت دوربین چند طیفی (باند حرارتی بلند- LWIR) یا دوربین با طیف‌های مشخص تفکیک دمایی در محدوده‌های ۸۰۰۰ تا ۱۴۲۰۰ نانو متر در گفتگو با مهر گفت: سنجنده های چند طیفی از ابزارهای کاربردی مهم در حوزه های سنجش از دور بوده که برای کشف و شناسایی منابع آب شیرین در دریاها و اقیانوسها به کار می رود.

وی با بیان اینکه از این رو در صدد برآمدیم تا این سنجنده را برای کاربری‌های اکتشاف و پایش منابع آب بومی سازی کنیم، افزود: با روش‌ها و تکنیک‌های این نوع تصویربرداری می‌توان داده های لازم برای اطلاعات زمین‌شناختی و تغییرات اراضی کشاورزی، اطلاعات در مورد میزان محصول، رشد و آماده درو شدن یا سموم به دست آورد.

مدیر شرکت دانش بنیان طراحی کننده این دوربین ها گفت: با استفاده از این دوربین می توان روی سطح آب را با همین روش مورد بررسی قرار داد و اطلاعات زیادی را در مورد ویژگیهای طیفی دریا و یا منابع آب شیرین و جریان‌های طبیعی سطحی به دست آورد.

روح‌اله نژاد خاطر نشان کرد: این سنجنده مبتنی بر حسگرهای مادون قرمز طراحی شده است و جز کالاهای تحریمی و مورد نیاز کشور ما بوده که تنها چند کشور می‌توانستند تولید کنند.

وی تاکید کرد: اکنون با تولید این دوربین های سنجشی چند طیفی به این کشورهای تولید کننده پیوستیم و در راستای تحقیقات آب های ژرف از آن بهره می بریم.

روح اله نژاد با تاکید بر اینکه اکنون دانش فنی ساخت این دوربین را بدست آوردیم، تاکید کرد: این سنجنده برای کاربردهای سنجش از دور در حوزه های متعددی کاربرد دارد و جز محصولات های تک محسوب می شود.

به گفته وی از این دوربین برای کاربرد تحقیقاتی میدانی و داده برداری از سطوح خشکی و دریایی پروژه هایی که زیرنظر معاونت علمی است، استفاده می شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل