رایانه هایی که خود را طراحی می کنند

به گزارش سیناپرس، نتایج مقاله ای که این هفته در نشریه قدیمی و معتبر Nature منتشر شده است، نشان می دهد که طراحی تراشه های رایانه ای با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می تواند شتاب بسیار بیشتری از آن چه در حال حاضر وجود دارد، بگیرد.

بر اساس این یافته ها که توسط محققانی از بخش تحقیقات گوگل ارئه شده، استفاده از هوش مصنوعی می تواند تراشه هایی را حداقل با همان کیفیت تراشه های طراحی شده توسط مهندسان طراحی و تولید کند، ولی این کار را به جای صرف چندین ماه، تنها در چند ساعت به انجام برساند.

به گفته پژوهشگران مجری این طرح، روش مورد اشاره قبلاً در طراحی نسل بعدی سیستم های رایانه ای هوش مصنوعی گوگل مورد استفاده قرار گرفته است.

قرار دادن اجزای مختلف روی شاسی یک تراشه رایانه ای، کلید اصلی در تعیین عملکرد کلی آن است. به همین دلیل طراحی چیدمان فیزیکی چنین تراشه ها، کاری بسیار پیچیده و زمان بر است که اجرای خودکار آن را دشوار نموده و نیاز به تلاش های بسیار زیاد مهندسین متخصص در طراحی دارد.به گزارش سیناپرس، اما حالا محققان بین المللی در طرح پژوهشی خود، موفق شده اند با به کارگیری ابزارهای یادگیری ماشین، این روند را به سرعت بالایی برسانند.

در روش ابداعی این متخصصان، هوش مصنوعی توانسته نقشه های مناسبی برای تراشه های با دوام رایانه ای طراحی و تولید کند که قابل مقایسه یا حتی برتر از آن هایی است که توسط متخصصان انسانی طراحی شده اند، ضمن این که چنین کاری را در کمتر از شش ساعت انجام داده و بدین ترتیب، به طور بالقوه، هزاران ساعت در تلاش های انسانی برای طراحی و تولید هر نسل جدید تراشه های رایانه ای صرفه جویی می کند.

این یافته ارزشمند علمی، می تواند انقلابی در افزایش سرعت تراشه ها یا همان چیپ ست های رایانه ای داشته باشد و تولید و پیشرفت آن ها را با سرعت بسیار بالاتری امکان پذیر گرداند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا