سوزش ادرار در زنان شایع تر از مردان است

به گزارش سیناپرس؛ اگرچه سوزش ادرار یک بیماری رایج در هر دو گروه جنسیتی است اما این مشکل در زنان بیشتر از مردان دیده‌ شده و در بیشتر مواقع با یک داروی ساده از بین می رود البته در افرادی که به دیابت مبتلا هستند، بازگشت ادرار به سمت کلیه ‌ها، بارداری و سنگ مبتلا هستند با کوچک‌ ترین نشانه سوزش باید پزشک خود را در میان بگذارند تا این مشکل ساده به مرحله جدی و بغرنج ختم نشود.

در کل پزشکان سوزش ادرار را نشانه ‌ای از یک اختلال در سیستم ادراری می‌ دانند که باید هر چه زودتر دلیل آن کشف شود. طیف گسترده ‌ای از بیماری ‌ها می‌تواند موجب بروز این مشکل شود که در افراد مختلف با جنسیت و سن مختلف، متفاوت است. 

سوزش ادرار دلایل مختلفی دارد به عنوان نمونه سوزش ادرار برای یک خانم جوان ممکن است ناشی از عفونت مثانه باشد و در کودکان دختر نیز ممکن است این وضع نشان‌ دهنده برگشت ادراری، عفونت‌های ادراری و آسیب‌ های سیستم ادراری باشد. سوزش ادرار در موارد خاصی هم می‌ تواند نشان ‌دهنده تومور های مثانه و سیستم ادراری یا وجود سنگ در سیستم ادراری یا مثانه باشد.

دلایل و علائم سوزش ادرار

به دلیل مشکلات اجتماعی، زنان در محیط خارج از خانه تلاش می‌ کنند که جلوی دفع ادرار خود را  گرفته و معمولاً دچار این عارضه می ‌شوند. در حقیقت، عدم دفع ادرار باعث ضخیم شدن عضلات کف لگن شده و در نتیجه در هر سه مجرایی که از لگن رد می ‌شوند، این مشکل ایجاد می ‌شود. نو عروسان نیز به دلیل مسائل زناشویی ممکن است دچار مشکلات ادراری مانند سوزش ادرار شوند. 

به گزارش سیناپرس؛ عارضه سیستیت نیز که در آن مثانه ملتهب و تحریک ‌پذیر شده و فرد مجبور می ‌شود که به طور مکرر ادرار کند ؛ از جمله دیگر دلایل سوزش ادرار در خانم‌ها محسوب می ‌شود. 
از دیگر عوامل افزایش خطر ابتلا به سوزش ادرار و عفونت‌های مجاری ادراری  در زنان، می ‌توان به دیابت، سن بالا، سنگ کلیه، حاملگی و داشتن سوند ادراری اشاره کرد.
برخی اوقات، ادرار دردناک ممکن است به دلیل عفونت واژینالی، مانند عفونت های مخمری باشد. عفونت ‌هایی مانند تب‌ خال دستگاه تناسلی و کلامیدیا که بر اثر رابطه جنسی منتقل می‌ شوند نیز منجر به سوزش ادرار می‌ شوند. سوزش ادرار پس از زایمان و در بسیاری از زنان دیده می‌شود که دلیل آن می ‌تواند پارگی در ناحیه بین واژن و مقعد باشد و با ادرار کردن سوزش در این نواحی احساس می ‌شود.

به طور کلی باید توجه داشت که سوزش ادرار خود به عنوان نشانه‌ای از یک مشکل یا یک بیماری است و در زمان دفع ادرار همراه با حس داغی و درد احساس می ‌شود. سوزش ادرار در زنان ممکن است همراه با نشانه‌ های دیگری همچون تورم در ناحیه تناسلی یا مجاری ادرار، تخلیه ترشحاتی از واژن، تب، بوی نامطبوع ادرار، ادرار تیره رنگ، ادرار کدر، افزایش حس ادرار، مشکل در ادرار کردن، تهوع و استفراغ، درد در ناحیه پشت یا شکم، درد و احساس فشار در بالای لگن، احساس خالی نشدن کامل مثانه، درد به هنگام مقاربت، درد در مجرای تناسلی و راست ‌روده و خون در ادرار باشد که هر کدام از آن ‌ها به تشخیص بیماری عامل سوزش ادرار کمک می ‌کند. علائم مذکور در هنگام دوره قاعدگی زنان، دردناک ‌تر می‌ شوند.

به گزارش سیناپرس؛تیمی از پژوهشگران دانشگاه میشیگان به تازگی به بررسی عیارهای تشخیصی بالینی برای سوزش ادرار در خانم‌ ها پرداخته و اعلام کردند مهم‌ ترین علائم بالینی این عارضه، عبارت ‌اند از: تب، اضطراب ادراری و یا تکرر ادرار، سوزش حاد و حساسیت فوق ‌العاده. در این مطالعات، روش‌ های جدید کشت ادرار مثبت و آنتی بیوتیک های موثر در درمان این عارضه نیز مورد بررسی قرار گرفتند.

تیمی از پژوهشگران بیمارستان ایست ساسکس East Sussex Hospitals به طور خاص در پژوهش ‌های خود به بررسی عارضه سوزش ادرار در زنان مسن پرداخته و دریافتند شیوع این عارضه با افزایش سن دارای ارتباطی معنادار است. بر این اساس مشخص شد علاوه بر این عامل، عوامل دیگری مانند دیابت نیز در افزایش احتمال سوزش ادرار موثر است.

مطالعات جدید پژوهشگران دانشگاه لویولا در شیکاگو ایالات‌متحده آمریکا نیز نشان می ‌دهد در مثانه زنان دارای عارضه سوزش ادرار، باکتری ‌های مشابه آن چه در واژن وجود دارد، دیده ‌شده و شناسایی این باکتری‌ ها می‌تواند به بهبود تست های تشخیصی و درمان برای عفونت‌های ادراری و سایر اختلالات دستگاه ادراری منجر شود.

پیشگیری و درمان سوزش ادرار

از آن جهت که سوزش ادرار نشانه‌ای از یک بیماری است درمان و برطرف ساختن آن با از بین رفتن عامل ایجاد کننده آن صورت می ‌گیرد. برای نمونه عفونت ادرار باعث سوزش ادرار می ‌شود با از بین رفتن این عفونت سوزش ادرار نیز از بین خواهد رفت. به گزارش سیناپرس؛آزمایش ادرار و روش ‌هایی مانند  سیستوسکوپی و نمونه ‌برداری برای تشخیص عامل سوزش ادرار استفاده می ‌شود.

اگر سوزش ادرار به جهت عفونت ادرار ایجاد شده باشد نوشیدن آب زیاد و شست و شوی دستگاه تناسلی با سرکه طبیعی در کنار کمپرس گرم  می‌ تواند تا حدی مفید باشد. در بیشتر موارد سوزش ادرار و درد همراه با آن به راحتی با آنتی بیوتیک ‌ها درمان می ‌شوند که باید حتماً توسط پزشک متخصص تجویز شوند.

پزشکان توصیه می‌کنند که باید در طول روز بین ۴ تا ۸ لیوان آب نوشید. زنان باید بدانند که در فصول سرد سال نیز تعرق وجود دارد و بدن به آب نیاز پیدا می ‌کند بنابراین به حدی باید آب و مایعات مصرف کرد که ادرار بی‌ رنگ باشد. 

زنان باید از پوشیدن لباس زیر خیس و غیر نخی و شلوار های خیلی تنگ خود داری کنند. از صابون‌ های تحریک‌ کننده، اسپری ها و دوش‌ های واژینال استفاده نکرده و پس از مقاربت، بهتر است دفع ادرار انجام شود تا باکتری‌های موجود در مثانه و مجاری ادراری با فشار خارج شوند. مصرف غذاهای کافئین دار، پر ادویه، نوشیدنی‌ های گازدار و دارای شیرین کننده های مصنوعی در تشدید سوزش ادرار موثر هستند. مصرف غذاهای سرشار از ویتامین c و یا مکمل های ویتامین c برای پیشگیری از سوزش ادرار مفید بوده و بهتر است افرادی دارای سابقه سوزش ادرار از نگه‌ داشتن ادرار، مصرف نوشیدنی ‌های الکلی و کشیدن سیگار اجتناب کنند.

باورهای غلط در مورد سوزش ادرار

اگر دختربچه‌ای دچار عفونت ادراری شود، برای اولین بار نیازی به بررسی دقیق سیستم ادراری نیست: در گذشته چنین تصور می‌شد اما پزشکان معتقدند هرگونه عفونت یا علائم ادراری، چه در کودکان دختر و چه در کودکان پسر باید به طور دقیق بررسی شود.

به گزارش سیناپرس؛استفاده از سرویس‌های بهداشتی کثیف و نامناسب باعث عفونت ادرار در خانم‌ها می‌شود: بسیاری از خانم ‌ها نگران ابتلا به عفونت ادرار هستند به همین جهت از سرویس های بهداشتی کثیف استفاده نمی ‌کنند و ترجیح می ‌دهند جلوی دفع ادرار خود را بگیرند درحالی‌که نگه‌ داشتن ادرار یکی از علل ایجاد عفونت ادراری است. البته حفظ نظافت نیز در هر شرایطی توصیه می ‌شود.

هر زمان احساس تشنگی کردیم باید آب بنوشیم: این تصور اشتباه است که چرا که در فصول سرد سال و یا در سالمندان احساس تشنگی کمتر رخ می ‌دهد و فرد کمتر با این احساس مواجه می‌شود اما این مسئله دلیل بر عدم نیاز بدن به آب نیست. مصرف کم آب و مایعات خود دلیلی بر ایجاد سوزش ادرار و عفونت‌های ادراری است. 

گزارش: زهرا همراز

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا