اقتصاد سبز، کلید توسعه پایدار است

سیناپرس:  بحث توسعه پایدار کار یک دستگاه و دو دستگاه و حتی یک دولت نیست، بلکه باید یک عزم ملی و آموزش همگانی در کشور وجود داشته باشد.زهرا جواهریان در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، گفت: یک سال بعد از اجلاس ریو در سال 1992 ، کمیته ملی توسعه پایدار در ایران تشکیل شد. در حقیقت از سال 1373 این کمیته در ایران مشغول به کار است. در این کمیته نمایندگان تام الاختیار دستگاه ها حضور دارند. قطعا باید برنامه ریزی و سیاستگذاری توسعه پایدار در تمام بخش های کشور وجود داشته باشد. شاید در تدوین قوانین مربوط به توسعه پایدار خیلی خوب عمل کردیم و راهبردهای کافی و برنامه های مناسب داریم، اما در بحث عملیاتی کردن این قوانین هنوز تا حدی فاصله وجود دارد.

 

جواهریان افزود: بخشی نگری و یکپارچه ندیدن این موضوع از مهم ترین دلایل عملیاتی نشدن قوانین مربوط به توسعه پایدار در کشور است. اگر تصمیمات یکپارچه ای گرفته شود، قطعا به سمت توسعه پایدار حرکت خواهیم کرد. قبلا توسعه پایدار را توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی و حفظ محیط زیست می دانستند. الان تعریف توسعه پایدار یک مرحله فراتر رفته است و به این گونه مطرح می شود که ما به اندازه نیازمان از منابع استفاده کنیم اما نیاز نسل آینده را به مخاطره نیندازیم. در این رابطه می گویند رشد اقتصادی، عدالت اجتماعی و حفظ محیط زیست و همه اینها باید در بستر فرهنگ سازی استوار باشد.

 

مدیرکل توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان کرد: قطعا کشور ما نیاز به فرهنگ سازی گسترده در زمینه توسعه پایدار دارد. بحث توسعه پایدار کار یک دستگاه و دو دستگاه و حتی یک دولت نیست، بلکه باید یک عزم ملی و آموزش همگانی در کشور وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: واقعیت این است که ما در حال حاضر از نسل آینده سرقت کرده و از آن استفاده می کنیم. ما باید بتوانیم الگوی تولید و مصرف پایدار داشته باشیم و از منابع به صورت بهینه استفاده کنیم. با وجود آنکه با رشد اقتصادی و افزایش ارزش افزوده بسیار موافقیم، اما در کنار آن باید تخریب محیط زیست و اتلاف منابع را کاهش دهیم.

جواهریان ادامه داد: آنچه که در یک سال اخیر اتفاق افتاده، بحث اقتصاد سبز و مشاغل سبز است. ما تفاهم نامه ای با وزارت تعاون داریم برای اینکه بتوانیم شغل های موجود را سبز کنیم. این یک گام مهم به سمت توسعه پایدار است. در واقع می توان گفت که اقتصاد سبز، کلید توسعه پایدار است و مشاغل سبز هم راه ویژه ای برای تحقق این امر است.

وی در پایان گفت: تاکنون 260 شغل سبز توسط وزارت تعاون احصا شده است و ما با کمک این وزارتخانه در حال اضافه کردن بخش ملاحظات زیست محیطی به 4000 شغل موجود هستیم تا این شغل ها را به شغل سبز تبدیل کنیم. امیدواریم با حرکت به این سمت، امکان تحقق توسعه پایدار در کشور فراهم شود.    

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا