چرا ناخن پا داریم ؟

به گزارش سیناپرس، انسان هوشمند یا گونه موسوم به هوموساپینس، ماحصل روند تکاملی چند میلیون ساله ای است که طی آن توانسته است با محیط اطراف خود انطباق یافته و به بهترین نحو دارای بازدهی شود. در طول این مسیر تکاملی، برخی از اندام انسان دچار تغییر شکل شده، با افزایش کاربری مواجه یا به کلی از بین رفته اند.

از سوی دیگر هنوز برخی بخش های بدن انسان در طول این روند تکاملی باقی مانده اند که فاقد کاربری مشخصی بوده و در حال حاضر هیچ نقش شناخته شده ای در فرایند های طبیعی بدن ایفا نمی کنند. شاید از بین این اندام بتوان به آپاندیس یا ماهیچه های سیخ شدن موی بدن اشاره کرد.

در این میان سوالی برای بسیاری از افراد به وجود می آید که ناخن های پا چه کاربردی برای انسان دارند؟ به طور کلی باید توجه داشت که ناخن در حیوانات مختلف دارای کاربری های متعددی از جمله وسیله دفاعی، ابزار شکار، وسیله ای برای حفاری و … محسوب می شود. طبیعتا انسان امروزی از ناخن های خود برای هیچ یک از این فعالیت ها استفاده نکرده و اصولا ناخن های دست و پای انسان فاقد توانایی لازم برای اقداماتی همچون حفاری و کندن خاک یا دفاع جدی هستند. 

نخستین وظیفه ناخن پا این است که  از نوک انگشتان در برابر آسیب محافظت کنند. از سوی دیگر ناخن ها به نخستینیان اجازه می دهد تا اشیا را با دست گرفته و استفاده کنند و این موضوع در مورد میمون ها که از پاهای خود بسیار بیشتر استفاده می کنند، کاملا صادق است

البته داشتن ناخن های دست سبب می شود ما به روش مفیدتری از دستان خود استفاده کرده و با ابزارها سر و  کار داشته باشیم اما در مورد ناخن های پا چطور؟
به گزارش سیناپرس،از نظر علمی ناخن ها از ماده ای موسوم به کراتین ساخته می شوند که نوعی پروتئین موجود در مو ، خز ، پنجه و سم موجودات محسوب می شود. برخلاف ناخن و پنجه های دست، ناخن های پا در انسان و سایر اعضای خانواده نخستینیان همچون میمون ها،  پهن و صاف هستند.

از منظر زیست شناسی، نخستین وظیفه ناخن پا این است که  از نوک انگشتان در برابر آسیب محافظت کنند. از سوی دیگر ناخن ها به نخستینیان اجازه می دهد تا اشیا را با دست گرفته و استفاده کنند و این موضوع در مورد میمون ها که از پاهای خود بسیار بیشتر استفاده می کنند، کاملا صادق است.

به گزارش سیناپرس،در خاتمه باید اذعان داشت که ناخن های پای انسان بخشی از اندامی است که در مسیر تکاملی اهمیت خود را از دست داده و امروزه صرفا جنبه محافظتی از انگشتانی را دارد که از آن ها با کفش محافظت می کنیم. البته این موضوع در مورد نخستینیان صدق نکرده و میمون ها  هنوز از پاهای خود برای انجام کارهای ظریف استفاده کرده و دانشمندان معتقدند که ناخن ها در پستانداران تکامل یافته اند تا به عملیاتی مانند برداشتن اجسام و محکم گرفتن شاخه ها کمک کنند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا