دندان کودکان را چگونه مسواک بزنیم؟

دکتر محمد هادی شفق در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس همدان، اظهار کرد: رعایت بهداشت دهان کودکان باید از همان ابتدای آغاز مصرف غذا و خوراکی ها در دوران کودکی انجام شود.

وی افزود: کودکان زیر شش سال نیازی به مصرف دهان شویه و خمیر دندان ندارند، چرا که کودکان توانایی تخلیه این مواد شوینده از دهان خود را ندارند و ممکن است آن را ببلعند.

 شفق با بیان اینکه دهان شویه ها و خمیردندان مواد شیمیایی دارند و مناسب برای کودکان نیست، تصریح کرد: والدین می توانند در صورت داشتن شرایط مالی دهان شویه های بدون الکل خریداری کنند، همچنین خمیردندان مخصوص کودکان خریداری کنند و در کنار آن عمل تخلیه مواد شوینده را از داخل دهان کودک آموزش دهند.

وی ادامه داد: در صورتیکه کودکان از خمیردندان مخصوص استفاده کنند و مقدار کمی از آن به داخل دستگاه گوارش وارد شود مشکلی ایجاد نمی کند.

این دندانپزشک تصریح کرد: والدین می توانند بهداشت دهان کودک خود را تا سن زیر شش سالگی با مسواک های مخصوص کودکان انجام دهند و بدون مواد شوینده نسبت به پاکسازی داخل دهان و لابلای دندان اقدام کنند تا از پوسیدگی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه در تبلیغات تلویزیون تمامی قستمهای مسواک پر از خمیر دندان است، گفت: این امر اشتباه بوده و میزان مصرف صحیح خمیردندان یک چهارم یک عدد نخود است، در حالیکه برخی افراد تمامی قستمهای مسواک را پر از خمیر دندان می کنند و این امر اشتباه است.

شفق به اهمیت نحوه صحیح مسواک کردن تاکید کرد و گفت: صحیح مسواک زدن بسیار مهم تر از میزان و نوع خمیر دندان است، چرا که تخلیه مواد غذایی از داخل دهان و از لابلای دندان ها از پوسیدگی های دندان جلوگیری می کندو به این ترتیب طول عمر دندان ها افزایش می یاید.

وی گفت: یک مسواک معمولی و یک خمیر دندان معمولی برای پاکسازی داخل دهان کفایت می کند اما نحوه صحیح مسواک زدن بسیار حائز اهمیت است که تمامی مردم باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

گزارش:زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا