توقف قاچاق مواد هسته ای با عکسبرداری

به گزارش سیناپرس اصفهان و به نقل از ساینس مگ، روشهای فعلی برای شناسایی مواد هسته ای قاچاق سریع و دقیق عمل نمی کنند. بر اساس این تحقیق دانشمندان گفتند: یک تکنیک تصویر برداری جدید می تواند خطرات تشعشع مواد هسته ای را در کوتاه ترین زمان ممکن تشخیص دهد و مکان تشعشع را مشخص کند.

این تکنیک مواد هسته ای را بر اساس نوترون ها و پرتوهای گامای تشعشع شده به تصویر می کشد.

الكساندر گلاسر، فیزیكدان دانشگاه پرینستون كه در زمینه تأیید سلاح های هسته ای كار می كند و دراین مطالعه همکاری نداشته است، دراین باره می گوید: این رویکرد جدید می تواند امنیت مرزی را تقویت کند و به نقشه برداری از آلودگی رادیواکتیو در سایت هایی مانند چرنوبیل و فوکوشیما کمک کند.

نیروگاه های هسته ای و مراکز تسلیحاتی، حمل و نقل مواد را به دقت بررسی می کنند همچنین افراد یا وسایل نقلیه قبل از خروج از سایت های اتمی با استفاده از مانیتورهای پرتوی تشعشع (RPM) بررسی می شوند.

RPM ها مانند آشکارسازهای فلزی فرودگاه، نوترونها و پرتوهای گامای ساطع شده از مواد رادیواکتیو را تشخیص می دهند. آن ها می توانند تشعشع با میزان کم (مانند اشعه ساطع از خوراکی ها و بدن حیوانات) را از سیگنال های قوی تر و خطرناک¬تر مواد هسته ای مانند پلوتونیوم یا اورانیوم بسیار غنی شده تشخیص دهند.

کارشناسان امنیتی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و حملات 11 سپتامبر، بیش از قبل نگران تشعشع مواد هسته ای هستند.

RPM های زیادی در طی این سال ها برای تشخیص قاچاق هسته ای و تشعشع مواد هسته ای تصب شده است، اما اگر بازرسان برای یافتن و خنثی کردن بمب در کانتینر حمل و نقل فرصت ندارند، روش جدید به آن ها کمک می کند تا دقیقاً محل قرارگیری دستگاه را شناسایی کنند تا از بروز فاجعه جلوگیری شود.

تکنیک جدید متکی به ردیاب هایی است که در اثر برخورد با نوترون یا اشعه گاما نور ساطع می کنند و زمان رسیدن را با دقت نانو ثانیه اندازه گیری می کنند و این شیوه جدید ردیابی، زمان شناسایی را کوتاه و دقیق می کند.

مترجم: هاجر غفاری