سارکوم رحم نادر، اما بدخیم

دکتر صغری ربیعی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس همدان، اظهار کرد: سارکوم رحم نوعی سرطان نشات گرفته از بافت عضلانی رحم است  که شیوع کمتری داشته و به نوعی جزو سرطان های نادر محسوب می شود.

وی افزود: سارکوم رحم قابلیت بدخیمی بسیار بالایی دارد و به اندازه سرطان آندومتریوز شیوع ندارد.

ربیعی به وجود فیبروم های رحم در نمی از زنان اشاره کرد و گفت : فیبروم رحم، توده های خوش خیمی هستند که در 40 تا 50 درصد خانمها دیده می شود و یک دهم درصد احتمال تغییر توده های خوش خیم به حالت بدخیمی وجود دارد، بنابراین بیماری  سارکوم هنگام بروز در داخل رحم از همان ابتدا سارکوم است که باید برای سریعا برای درمان اقدام کرد.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه  تشخیص سارکوم  سخت بوده و با میوم های رحمی اشتباه گرفته می شود، تصریح کرد: سارکوم رحم جزو سرطانهایی است که بی علامت بوده و فرد با بزرگ شدن رحم به پزشک مراجعه کرده وبه دلیل شباهت آن با میوم ها ممکن است، درست تشخیص داده نشود.

وی درگفتگو با سیناپرس اظهار کرد: هنگامیکه از فرد مبتلا به سارکوم MRI و یا سونوگرافی گرفته می شود، ممکن است پزشک معالج سارکوم را با میوم ها و یا فیبروم ها اشتباه بگیرد ، بنابراین MRI و سونوگرافی راه قطعی برای تشخیص سارکوم نیست و تنها راه تشخیص قطعی سارکوم رحم انجام پاتولوژی از توده مورد  نظر است.

ربیعی تاکید کرد: هنگامیکه خانمی مبتلا به سارکوم است، تخمدانها،رحم و بافتهای اطرف آن برداشته می شود و به نوعی تخلیه لگنی انجام می گیرد.
وی  با بیان اینکه برخی خانمها  ممکن است هنوز ازدواج نکرده یا بچه دار نشده باشند، گفت: تشخیص دراین بیماری امری مهم است، بنابراین پزشکان باید برای تشخیص قطعی پاتولوژی برای فرد  را در نظربگیرند تا تشخیص به درمان سریع و نتیجه درست منتج شود.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا