نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش رشد گیاهان در سایه تغییرات جوی

یک تیم تحقیقاتی بین المللی از 9 کشور و در 37 نقطه از جهان به سرپرستی دانشگاه آلبرتا کانادا، روند رشد نوع خاصی از گونه گیاهی را در طول 60 سال به ثبت رساندند. محققان به منظور کشف رابطه بین تغییرات آب و هوایی و تغییرات رشد گیاهان، هر ساله میزان رشد شاخه ها و قطر تنه درختچه های تاندرا (tundra shrubs) را ثبت و مقایسه کردند. این مطالعه یکی از بزرگترین مجموعه از داده های ثبت شده است و محققان به کمک آن می توانند شواهدی مستند برای تغییرات رخ داده در روند رشد گیاهان  توسط تغییرات جوی ارائه دهند.

مطالعه درختچه های تاندرا در قطب شمال نشان می دهد که با افزایش درجه حرارت کره زمین، رشد این گونه گیاهی افزایش می یابد. افزایش رشد گیاهان در قطب شمال سبب می شود که جهان با سرعت بیشتری گرم شود.

با بلند تر شدن درختچه های تاندرا در قطب شمال، برف نمی تواند گرما حاصل از خورشید را به سمت اتمسفر باز گرداند و این به معنای گرما بیشتر در سطح زمین است که افزایش دما خاک و ذوب شدن لایه های یخی قطب را در پی خواهد داشت. افزایش رشد و تعداد درختچه ها می تواند چرخه نیتروژنی و کربنی خاک را دچار تغییر کند که در نهایت منجر به آزاد شدن کربن خاک و انتشار آن در اتمسفر زمین خواهد شد. این تغییرات نه تنها محدود به منطقه قطب شمال می شود، بلکه ابعادی جهانی دارد.

رشد این گونه گیاهی بسیار حساس در برابر رطوبت است. همچنین این مطالعه نشان می دهد که بسیاری از مناطق قطب شمال بدلیل محبوس شدن مقدار زیادی از گاز کربن در خاک های یخ زده، بسیار خطرناک و شکننده هستند و هر لحظه امکان دارد این گازها در اتمسفر منتشر شوند و تغییراتی در شرایط جوی و ضخامت یخچال های طبیعی ایجاد کنند.

میرس اسمیت Myers Smith ،دانشجوی مقطع دکتری علوم بیولوژی در دانشگاه آلبرتا می گوید: درختچه های قطبی نمونه ای بارز از تاثیر تغییرات آب و هوایی بر روی اکوسیستم است و در سراسر جهان نیز می توان نمونه های متنوعی از تاثیر تغییرات جوی بر روی گونه های دیگر پیدا کرد. ولی این مطالعه دید مجامع علمی را برای پیش بینی بهتر تغییرات زیست محیطی باز تر خواهد کرد.

این گروه تحقیقاتی بزرگ متشکل از 125 محقق از کشور های مختلف، روش های خلاقانه ای را برای بررسی و ترکیب داده ها استفاده کردند و کاملا تاثیر داده های مختلف بر روی یکدیگر لحاظ شده است. این مطالعه در مجله تغییرات آب و هوایی طبیعی(Nature Climate Change) به چاپ رسیده است.

منبع  

 
 
 
 
 
 
No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل