علائم بیماری های قلبی در کودکان چیست ؟

به گزارش سیناپرس، کودکان ممکن است در هنگام تولد نقایص قلبی داشته باشند که در بیشتر مواقع پزشک آن را تشخیص می دهد اما اگر پزشک این مشکلات را تشخیص ندهد برخی علائم و نشانه های هشدار دهنده باید مورد توجه والدین قرار گیرد. 

دکتر استفان سیران (Stephen Cyran)، متخصص قلب کودکان از گروه قلب کودکان دانشگاه پنسیلوانیا در این رابطه گفت: ارزیابی کودکی که این علائم را دارد برای اطمینان از عدم از دست رفتن چیزی که می تواند تهدید کننده زندگی باشد، مهم است. اگرچه ۸۰ تا ۸۵ درصد از نقایص ساختاری قلبی اغلب پیش یا هنگام تولد تشخیص داده می شوند، اما بعضی از آنها ممکن است خود را دیرتر بروز دهند بنابراین مهم است که هرگونه تغییر از سوی مادر باردار یا نوزاد به پزشک متخصص اطفال یا پزشک خانواده اطلاع داده شود. 

وی تاکید کرد: برخلاف بزرگسالانی که اغلب خود به خود به متخصص قلب مراجعه می كنند، مراجعه به كاردیولوژیست كودكان تقریباً همیشه از طریق پزشک متخصص اطفال یا خانواده انجام می شود.

سه دلیل اصلی مراجعه به پزشک قلب، سرگیجه، بیهوشی ناگهانی و درد قفسه سینه است. علل ایجاد این علائم می تواند متفاوت باشد. صدای بوق زدن به جای صدای ضربان منظم قلب می تواند از نامنظمی ضربان قلب باشد زیرا کودکی که با سندرم ولف-پارکینسون-وایت، یک اتصال الکتریکی اضافی در قلب، متولد شد، این عامل می تواند به مرور زمان باعث آسیب رساندن به قلب شود. در این زمان درمان پیشگیرانه می تواند کمک کننده باشد.
عدم تحمل ورزش می تواند نشانه اولیه حفره ای در دیواره بین دو حفره قلب باشد که به نقص تیغه دهلیزی معروف است، ممکن است بعداً در کودکی با سوفل قلب (به صداهای غیرمعمول قلب گفته می‌ شود که در اثر گردش متلاطم خون در بدن ایجاد شود) خود را نشان دهد. درمان این عارضه به اندازه این دهانه بستگی دارد.

به گزارش سیناپرس،در کودکان نشانه هایی مانند سرگیجه یا از حال رفتن ناگهانی همراه با ورزش یا فعالیت بدنی بسیار مهم هستند. این می تواند یک بیماری ارثی به نام کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک باشد که نیاز به توجه فوری دارد.

دکتر سیران تاکید کرد که اگر نوجوانان دبیرستانی در هنگام ورزش فقط یک بار دچار سرگیجه و یا بیهوشی ناگهانی شوند، باید تا زمان ارزیابی از انجام فعالیت های بدنی و ورزش خودداری کنند.

وی یادآور شد: درد قفسه سینه می تواند نشانه رشد درد باشد، نه یک بیماری قلبی زمینه ای. به گزارش سیناپرس،در نوزادانی که بیماری قلبی در آنها تشخیص داده نشده، آبی بودن لب در یک محیط گرم، تعریق در هنگام تغذیه و تغییر در رفتار تغذیه، مانند مصرف 2 اونس شیر در 15 دقیقه به 2 تا 3 اونس شیر در 45 دقیقه می تواند نشانه بیماری قلبی باشد و این علائم باید همیشه جدی گرفته و با پزشک کودکان در میان گذاشته شود. 

سابقه خانوادگی می تواند سرنخ های مهمی از جمله سابقه کلسترول بالا، حملات اولیه قلبی و دستگاه های تنظیم ضربان قلب را فراهم کند. به عنوان مثال سابقه خانوادگی حملات قلبی پیش از ۶۰ سالگی می تواند کلسترول خون بالا را نشان دهد و غربالگری می تواند از ۴ تا ۷ سالگی آغاز شود.
دکتر سیران گفت: «اگر پدربزرگی در هنگام دویدن در سن ۳۵ سالگی درگذشت، احتمالاً كاردیومیوپاتی هیپرتروفیک ضربان قلب نامنظمی داشته است. این نوع واقعیت های تاریخی باید توسط والدین، مربیان و پزشكان مورد توجه قرار گیرد. معاینات و چکاپ منظم می تواند به تشخیص سوفل قلب، تغییر در ضربان قلب یا فشار خون کمک کند.»

مترجم: فاطمه کردی
منبع: consumer.healthday
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا