نقش پدران در رشد مغزی جنین

مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد که ممکن است پدران نقش مثبتی در رشد بهتر مغز فرزندان خود حتی پیش از تولد داشته باشند . پژوهش های انجام شده روی موش های ماده باردار نشان داده ، در صورتی که این موش ها در معرض فرومون های مردانه (male pheromones) قرار گیرند ، نوزادانشان هنگام تولد از توانایی ذهنی بیشتری برخوردار خواهند بود .

قابل ذکر است که فرومون (pheromone) پیام دهنده‌ای است که اعضای یک گروه خاص از گیاهان یا جانوران را تحریک می کنند . فرومون‌ ها مواد شیمیایی هستند که قادرند گیرندگان پیام را خارج از بدن تولید کننده پیام ، تحریک کنند و بر رفتار آن ها تاثیر بگذارند . به گفته پزشکان ف فرومون‌های مختلفی از جمله فرومون ‌های هشدار دهنده ، فرومون‌ های میل جنسی و فرومون ‌های دنباله ‌دار غذا وجود دارند .

ساچیکو کویاما (Sachiko Koyama) از دانشگاه ایندیانا (Indiana University) ایالات متحده امریکا که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را نیز برعهده داشته ، در این رابطه چنین توضیح می دهد : " این نخستین تحقیقی است که نشان می دهد ، قرار گرفتن در معرض فرومون ها ، تاثیر به سزایی در سر تا سر نسل پستانداران دارد . "

او در ادامه توضیحات خود می گوید : " ما در این مطالعات دریافتیم که فرومون مردانه در شرایط تغذیه نوزاد پس از تولد تاثیرگذار است و این موضوع می تواند تغییراتی در مغز ایجاد کند که به نسل های بعدی انتقال پیدا می کند . به نظر می رسد که ارتباط بین فرومون های مردانه و رشد فرزندان ناشی از تاثیر فرومون های مردانه در توانایی پرستاری از موش مادر باشد . "

علاوه موارد شرح داده شده در بالا  ، دانشمندان در سنجش تاثیر فرومون های مردانه در موش های ماده دریافتند که  اگر موش های ماده برای مدت زمانی بیش از یک هفته در برابر فرومون های مردانه موش نر قرار گیرند ، غده های پستانی آن ها بزرگ تر شده و به این ترتیب روند تغذیه نوزاد و کیفیت شیر دهی افزایش پیدا می کند .

قابل ذکر است که این موش ها نسبت به موش های ماده ای که در معرض فرومون های مردانه قرار ندارند دوره طولانی تری را صرف پرستاری از فرزندان خود می کنند .

برای اندازه گیری هوش و توانایی ذهنی نوزادان موش ها ، محققان آن ها را در یک هزار توی آبی (water maze) با یک پلت فرم پنهان قرار دادند . نتایج نشان می دهد ، موش هایی که از مادرانی متولد شده اند که در معرض فرومون های مردانه قرار داشته اند ، بسیار سریع تر محل پلت فرم را پیدا کردند و این نشان می دهد که این گونه موش ها از یادگیری سریع تر و حافظه فضایی قوی تری نسبت به گروه دیگر که از مادرانی متولد شده اند که در معرض فرومون های مردانه قرار نداشته اند ، برخوردار هستند .  این تیم تحقیقاتی اثر نسخه مصنوعی فرومون موش نر با نام SBT را نیز مورد آزمایش و بررسی قرار دادند . اگر چه در انسان ها ، عامل مشخصی برای تشخیص فرومون ها در دست نیست اما قدرت بوی بدن آن ها در پژوهش های متعددی به اثبات رسیده است .

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله مجموعه مقالات انجمن سلطنتی لندن B :علوم زیستی (Proceedings of the Royal Society of London B: Biological Sciences) به چاپ رسیده و قابل دسترس است .

منبع 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا