نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

لزوم بازنگری برچسب های اطلاعات مواد غذایی

مصرف مواد غذایی سالم و بدون ضرر ، یکی از اولویت های اصلی بیشتر خانواده ها است . مطالعات جدید کارشناسان تغذیه نشان می دهد که بخشی از رواج تغذیه ناسالم در بین خانواده ها به دلیل وجود اطلاعات بیش از حد و گمراه کننده ای است که روی برچسب های مواد غذایی مختلف نصب می شود . در همین زمینه شینا لییک Sheena Leek سرپرست این تیم تحقیقاتی و پژوهشگر دانشگاه بیرمنگام University of Birmingham in Britain  در بریتانیا ، اعلام کرد : " ما در مطالعات خود دریافتیم که برچسب های مواد غذایی که روی ظروف این مواد در فروشگاه ها دیده می شوند ، بنا به دلایل مختلفی گمراه کننده هستند . "

وی در توضیح این موضوع افزود : " وجود پر تعداد برچسب های مجزا که حاوی اطلاعاتی درباره یک محصول هستند ، موجب سردرگمی مصرف کنندگان می شود . اطلاعاتی که به صورت پراکنده در مورد چربی های اشباع شده ، نمک ؛ شکر ، کالری ؛ میزان مصرف ، دستور العمل استفاده و توضیح رنگ های ماده مورد نظر از این جمله هستند . "

در این پژوهش ها همچنین مشخص شد که تفاوت های تکنیکی و پیچیدگی های آن مانند تفاوت های بین چربی ها و چربی های اشباع شده ، موجب گمراهی مصرف کنندگان خواهد شد . پژوهشگران برای بررسی دقیق تر موضوع فوق ، اقدام به مصاحبه و نظر سنجی مستقیم از مصرف کنندگان و خریداران مواد غذائی کرده و سی مورد از این نظرات ، ثبت شد .  بر این اساس مشخص شد که عدم آگاهی درباره مواد تشکیل دهنده و ترکیبات مواد غذائی ، سبب گکراهی خریداران برای مصرف مواد غذائی سالم خواهد شد . در این گزارش همچنین عنوان شده است که در صورت درخواست از خریداران برای بررسی برچسب های مواد غذائی به منظور خرید مواد خوراکی سالم تر ، آن ها با دقت بیشتری این برچسب ها را مطالعه می کنند ولی در نهایت از هر هفت نفر ، یک نفر بر اثر اطلاعات این برچسب ها دچار اشتباه خواهد شد . 

شرح کامل این پزوهش ها و نتایج به دست آمده از ان ها در آخرین شماره مجله Customer Behaviour منتشر شده است.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل