رباتی که مهارت اجتماعی کودکان اوتیسم را بهبود می بخشد

به گزارش سیناپرس به نقل از نیویورک پست، معمولا کودکان مبتلا به اوتیسم در برقراری ارتباط با دنیا و آدم های اطرافی خود دچار مشکل هستند و افرادی در خود فرورفته هستند. اما یک این پروفسور هنگ کنگی برنامه ای موسوم به «ربات برای مداخله رفتاری اوتیسم» (RABI) ابداع کرده است که برای کودکان و افراد 3 تا 18 ساله مبتلا به اوتیسم طراحی شده است تا به آنها کمک کند در برقراری ارتباط موفق تر عمل کرده و در مسائلی چون درگیری ها راحت تر عمل کنند. 

استادیار روان شناسی آموزشی دانشگاه هنگ کنگ چین اعلام کرده است که بیش از 1200 کودک از سال 2015 که این برنامه راه اندازی شده، از آن بهره برده اند. افراد مبتلا به اوتیسم در حالت عادی انگیزه کمی برای تعامل با دیگران داشته و حساسیت بالایی نسبت به دنیای اطرافشان دارند.به گزارش سیناپرس، اما استفاده از ربات های اجتماعی به آنها مهارت های اجتماعی را می آموزد تا آنها بتوانند از اضطراب برقراری ارتباط با دیگران رها شوند. این ربات ها در نقش بازی کردن و تعاملات زبانی مشارکت می کنند.

در این کلاس های آموزشی، دو ربات کودک قرار می گیرد که با اجرای سناریویی اجتماعی، به کودکان کمک می کند تفاوت بین رفتار مناسب و غیرقابل قبول مانند احساس خشم یا جیغ زدن را مشاهده کنند. 
به گزارش سیناپرس، یک مادر 41 ساله که دختری 5 ساله و مبتلا به اوتیسم دارد معتقد است که فرزندم 7 ماهی است که از این برنامه استفاده می کند و مهارت های اجتماعی و ارتباطی او تا حد بسیار زیادی بهبود یافته است به طوری که زندگی اجتماعی را یاد گرفته است. 

کودکان مبتلا به اوتیسم بعد از تعامل با ربات ها، ترغیب می شوند که همان تعامل و مهارت های اجتماعی را با افراد اطراف خود داشته باشند. گروه ها و افرادی زیادی تاکنون از این برنامه کاربردی استفاده کرده و معتقدند که با کمک این ربات ها، کیفیت زندگی این مبتلایان به اوتیسم تا حد قابل توجهی بهبود می یابد.

مترجم: ندا جوادهراتی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا