چگونه رگ به رگ شدن کمر را درمان کنیم؟

جوانی بیست و شش ساله هستم که اخیرا به علت برداشتن نادرست جسمی از زمین و کشیدگی نابه هنگام کمر، دچار کمر درد شدیدی شده ام، بهترین راه درمانی برای تخفیف کمر درد و رگ به رگ شدن کمر کدام است؟

وزن سر و گردن، اندام های بالایی و تنه به ستون مهره ای منتقل می شود. مفصل بین پنجمین مهره کمری و اولین مهره ساکرال (اعصاب ناحیه خاجی) متحرک است و در خم و راست شدن زیر فشار نسبتا زیادی قرار می گیرد.

عضلات اطراف ستون مهره ای در ثابت نگه داشتن و تنظیم حرکات این ناحیه نقش مهمی دارند. در اثر وارد شدن فشار بیش از حد روی این مفصل مانند بلند کردن اشیای سنگین و حرکات چرخشی شدید و ناگهانی ستون مهره ای، کشیدگی و پارگی های خفیف در عضلات اطراف ستون مهره ای و رباط های نگهدارنده آن به وجود می آید و باعث درد شدید کمر و انقباض عضلات آن می شود.

این بیماری شایع ترین نوع کمر درد در بالغان است. شکایت عمده بیمار درد و محدودیت حرکات کمری است. نشانه های بیماری معمولا مدت زمانی بعد از حرکت ناگهانی ستون مهره ای و یا بلند کردن اشیای سنگین بروز می کند. این فاصله زمانی بر حسب شدت آسیب متفاوت است.

کمر درد معمولا شدید است به طوری که انجام هر کار ساده ای برای بیمار مشکل می شود. راه رفتن، نشستن و حتی غلطیدن در بستر برای بیمار دردناک است و با احتیاط انجام می گیرد.

در معاینه به علت درد زیاد بیمار خود را به یک طرف و یا جلو خم می کند. گودی طبیعی کمری از بین رفته و ممکن است انحراف جانبی مختصری وجود داشته باشد. عضلات جانبی ستون مهره ای، اسپاسم نسبتا شدیدی دارند که با خوابیدن در بستر تخفیف می یابد و کجی ستون مهره ای اصلاح می شود. اگر در معاینه عصبی بیمار، رفلکس ها طبیعی است و هیچ گونه اختلال حسی و حرکتی وجود ندارد. حرکت مفصل ران طبیعی است.

استراحت بهترین درمان برای این بیماری به حساب می آید و تا زمانی که بیمار بتواند بدون درد در بستر بغلطد، باید روی تخت غیر نرم بخوابد.
تجویز داروهای شل کننده عضلات، مسکن و گاه خواب آور ضروری است. پس از تسکین درد و ناراحتی باید بیمار را به تدریج راه انداخت و به فعالیت روزانه بازگرداند. ورزش های لازم برای تقویت عضلات اطراف ستون مهره ای و دستورات لازم برای جلوگیری از وارد شدن فشار بر ستون مهره ای از حملات بعدی این بیماری جلوگیری می کند.

ضمن ورزش های مختلف، بیمار باید در نظر داشته باشدکه ورزش هایی که قوس کمر را افزایش داده مضر و ورزش هایی که باعث کاهش قوس کمر می شوند برای بیمار مفیدند.
در جوانان حتی الامکان نباید از کرست های کمری استفاده کرد. گرچه به کاربردن کرست، باعث تسکین درد و ناراحتی بیمار می شود اما در عوض بی حرکتی کمر باعث آتروفی و ضعف عضلات آن می شود و برداشتن کرست باعث تشدید درد و ناراحتی بیمار می شود.

در صورت استفاده از  بریس به کار بردن آن باید موقتی بوده و هرچه زودتر کنار گذاشته شود. در عوض با تقویت عضلات ستون فقرات ثبات بیشتری به آن داده شود.
در افراد مسن و ناتوان که به علت تغییرات نسبتا شدیدی که در مهره های کمری به وجود آمده انتظار اصلاح وضعیت نمی رود، به کاربردن کرست باعث تسکین قابل ملاحظه درد می شود. اصلاح فعالیت روزانه از این نوع کمر درد جلوگیری می کند.

*دکتر علی یگانه، فوق تخصص جراحی زانو و جراحی لگن-عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا