نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بازیافت 5 درصد از 40 میلیارد متر مکعب فاضلاب تولیدی کشور

رییس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان با اعلام اینکه 30 تا 40 میلیارد مترمکعب فاضلاب در سال در کشور تولید می‌شود که تنها پنج درصد آن بازیافت می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان اصفهان در صنعت کشور پیشتاز است باید در مدیریت مصرف بهینه آب در صنعت نیز پیشتاز باشد.

به گزارش ایسنا، مهرداد فرهادیان در نشست خبری همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت، چالش‌ها و راهکارها اظهار کرد: فعالیت حدود 50 ساله دانشگاه اصفهان در انجام طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه مسائل زیست محیطی منجر به ایجاد پژوهشکده محیط زیست در دانشگاه اصفهان شد و در این راستا مجوزهای لازم از وزارت علوم گرفته شد.

وی به گروه‌های پژوهشی مصوب در پژوهشکده محیط زیست اشاره کرد و افزود: تصفیه آب و بازیافت پساب، آلودگی هوا و پسماند جامد و زیست فناوری محیط زیست از گروه‌های پژوهشی پژوهشکده محیط زیست محسوب می‌شود و همچنین این پژوهش فعالیت‌هایی در بخش‌های اقتصاد و مدیریت محیط زیست، اخلاق و حقوق محیط زیست، شیمی محیط زیست و … انجام داده است.

رییس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان ادامه داد: دانشگاه اصفهان تنها دانشگاهی است که در میان دانشگاه‌های کشور دارای قطب علمی آلاینده‌های محیط زیستی است و در حال حاضر هدف از فعالیت این قطب رفع چالش‌های زیست محیطی در سطح استان و کشور است.

فرهادیان با بیان اینکه بسیاری از گروه‌ها و دانشکده‌های دانشگاه اصفهان در حوزه محیط زیست فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند، اضافه کرد: دانشکده فنی و مهندسی و هم‌چنین دانشکده علوم و گروه‌های زیست شناسی، زمین شناسی و … از جمله دانشکده‌های مرتبط با فعالیت‌های زیست محیطی هستند که این موضوع اهمیت حوزه محیط زیست را در میان دانشگاهیان نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان، آمادگی این مهم را دارد که با تعریف پایان نامه‌های کاربردی جوابگوی نیازهای زیست محیطی صنایع باشد.

 

اصفهان پیشتاز در تصفیه فاضلاب شهری

 

رییس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان به محورهای همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت؛ چالش‌ها و راهکارها اشاره و اظهار کرد: تبادل آب مجازی توسط صنعت، اقتصاد آب و محیط زیست در صنعت، استانداردهای کمی و کیفی آب در صنعت، مدیریت مصرف آب و بازیافت آن در صنعت، راهبردهای توسعه پایدار در تأمین آب صنعت و … از جمله محورهای این همایش محسوب می‌شود.

فرهادیان ادامه داد: همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت؛ چالش‌ها و راهکارها در روزهای 19 و 20 آبان ماه سال جاری در دانشگاه برگزار می‌شود و آخرین مهلت ارسال مقالات تا 18 مهر ماه و آخرین مهلت ثبت نام در همایش نیز تا 29 مهر ماه است.

وی خاطرنشان کرد: برای این همایش از بیش از 100 عضو هیئت علمی صاحب نظر در سطح کشور بهره‌گیری شده است و پیش‌بینی شده در این همایش 50 سخنران علمی، 10 سخنران کلیدی و حدود پنج کارگاه آموزشی برگزار شود.

رییس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان اضافه کرد: دانشگاه اصفهان یکی از مجریان همکار در طرح ملی بازیافت پساب‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی است و همچنین استان در تصفیه فاضلاب شهری در سطح کشور پیشتاز است که می‌توان از این ظرفیت‌ها در کمیته علمی همایش استفاده کرد.

فرهادیان با بیان اینکه 30 تا 40 میلیارد مترمکعب فاضلاب در سال در کشور تولید می‌شود که تنها پنج درصد آن بازیافت می‌شود، خاطرنشان کرد: استان اصفهان در صنعت کشور پیشتاز است و بنابراین باید در مدیریت مصرف آب در صنعت و مصرف بهینه آب در صنعت نیز پیشتاز باشد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل