نگاهی به شایعات غیر علمی در مورد سیاهچاله ها

به گزارش سیناپرس، سیاه چاله های فضائی هنوز یکی از اسرار بزرگ خلقت برای انسان ها تلقی شده و نادانسته های بشر نسبت به اطلاعات موجود در این حوزه بسیار بیشتر است .

سیاه چاله از نظر علمی به بخشی از فضا – زمان گفته می شود که در آن اجرام دچار فشردگی شده و این موضوع به اعتقاد انیشتن می تواند سبب تغییر شکل و خمیدگی زمان شود . به اعتقاد ستاره شناسان در اطراف سیاه چاله ها لایه ای موسوم به افق رویداد قرار دارد که در صورت عبور هر جسم و شی فیزیکی از آن ، امکان بازگشت وجود ندارد . 
یک سیاه چاله به دلیل تاریکی مطلق و عدم وجود نور در آن ، نادیدنی است و تنها از طریق انجام کنش و واکنش با محیط اطراف خود قابل شناسائی و کشف است . بسیاری از ستاره شناسان اعتقاد دارند که در مرکز بیشتر کهکشان ها ، یک سیاه چاله با جرم زیاد وجود دارد . 
در این گزارش به بررسی هفت شایعه غیر علمی و نادرست در مورد سیاه چاله ها می پردازیم:

۱- سیاه چاله ها همه چیز را می بلعند

اگرچه آنها با لقب گربه های گرسنه معروف هستند ، اما سیاه چاله ها، به دنبال ستاره ها و سیارات برای بلعیدن نبوده و شکارچی اجرام فضایی محسوب نمی شوند.
منطقی تر است که فکر کنیم سیاه چاله فقط ناحیه ای از زمان و مکان محسوب می شود که جاذبه فوق العاده قوی دارد. به همین دلیل هر شی که در نزدیکی آن قرار گیرد به دلیل این سطح گرانش به داخل آن کشیده خواهد شد و احتمالا این نقطه، بدون برگشت خواهد بود. 

۲- سیاهچاله ها بسیار بزرگ هستند

اگر چه برخی از سیاه چاله ها بسیار بزرگ هستند. قطر سیاهچاله های بزرگ، دهها میلیون کیلومتر است. اما این موضوع یک قاعده کلی نبوده و برخی از سیاهچاله ها بسیار بسیار کوچکتر از این هستند.
به گزارش سیناپرس، به گفته ستاره شناسان، سیاهچاله های جرم ستاره ای  یعنی نمونه هایی با جرم مشابه خورشید ما می توانند کاملاً  کوچک باشند. در واقع ، در سال ۲۰۱۹، ستاره شناسان سیاهچاله ای پیدا کردند که تصور می شود فقط ۱۹  کیلومتر عرض دارد.

۳- هر شی که در  نزدیکی یک سیاهچاله باشد محکوم به مکیده شدن داخل آن خواهد بود

در پاسخ به این شایعه باید گفت که اگرچه گرانش سیاهچاله ها فوق العاده قوی است ، اما  با هیچ یک از گرانش های دیگر تفاوتی ندارد. نیروی جاذبه ناشی از سیاهچاله هایی با ابعاد ده برابر جرم خورشید دقیقاً به اندازه ده برابر جاذبه خورشید است. بنابراین ، جسمی نزدیک به سیاهچاله دقیقاً همان عملکردی را خواهد داشت که اگر سیاه چاله را برای ستاره ای با همان جرم عوض کنید برایش رخ می داد.
در حقیقت از نظر علمی دور زدن یک سیاهچاله امکان پذیر است. علاوه بر این، بلکه برخی از دانشمندان معتقدند که زندگی در سیاره هایی که دور سیاهچاله ها هستند امکان پذیر است.

۴- دیدن سیاه چاله امکان پذیر نیست

درست است که وقتی نور از افق رویداد یک سیاه چاله عبور کند، امکان گریز نخواهد داشت اما این موضوع بدان دلیل است که نیروی گرانش سیاه چاله ها بسیار قوی است به طوری که سرعت فرار از آن از سرعت نور نیز بیشتر است.
به گزارش سیناپرس، این موضوع به معنی این نیست که امکان دیدن یک سیاه چاله وجود ندارد زیرا روش های مختلفی برای تشخیص سیاه چاله وجود دارد. یکی از این راهکار ها به روش بررسی نحوه حرکت ستارگان اطراف سیاه چاله است. در سال ۲۰۰۲ ، ستاره شناسان موفق به ثبت حرکت ستاره ای به نام S2 به دور جسمی در مرکز کهکشان راه شیری شدند. این ستاره به وضوح در حال چرخش در اطراف ی یک شی نامرئی است و این شی نامرئی همان چیزی است که اکنون آن را سیاه چاله ی عظیم الجثه A  می نامیم.
ستاره شناسان در سال ۲۰۱۹  ، هنگامی که تلسکوپ Event Horizon تصویری از M87   را ثبت کرد ، از نزدیک سیاهچاله ای را مشاهده کردند.

M87  یک سیاهچاله بسیار عظیم است و توسط یک  "دیسک برافزایشی  بزرگ از ستارگان ، گاز و مواد دیگر احاطه شده است که به صورت مارپیچ به سمت مرکز امتداد دارند. این ماده در اثر چرخش در اطراف با سرعت نزدیک به نور ، توسط اصطکاک گرم شده و تابش الکترومغناطیسی از خود بروز می دهد.

۵- سیاه چاله ها، حفره هایی در دل زمان و فضا هستند

اگر چه سیاه چاله ها در حقیقت یک سوراخ محسوب می شوند اما به این معنا که اگر شیئی در آن بیفتد ، در آنجا گیر می کند. اما این پدیده ها را نمی توان حفره هایی در دل زمان دانست البته این منطقه ای است که قوانین فیزیک به هم می ریزد.
در داخل سیاهچاله چه اتفاقی می افتد؟ خوب ، ما کاملاً راهی برای دانستن این موضوع نداریم. حتی نور هم نمی تواند از یک سیاه چاله فرار کند ، بنابراین نمی توانیم داخل آن را ببینیم.
با این حال ، برخی از فیزیکدانان بر این باورند که سیاهچاله ها می توانند درواقع درگاه هایی برای مکان های دیگر جهان باشند که به عنوان  کرم چاله  شناخته می شوند.

۶- سیاه چاله ها در یک مکان ثابت می مانند

این آسان است که تصور کنید یک سیاه چاله یک نقطه ثابت در  زمان و مکان بوده و تمام مواد اطراف را برای رسیدن به سرنوشت نهایی خود به داخل می کشد. اما در حقیقت اینطور نیست. سیاه چاله ها نیز  مانند ستاره ها ، سیارات و هر چیز دیگری در جهان ، متحرک هستند.
در حقیقت ، اولین امواج گرانشی شناسایی شده در سال ۲۰۱۵، نتیجه برخورد و ادغام دو سیاه چاله بود. 

مترجم: احسان محمدحسینی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا